Selvitys asiakkuudenhallintajärjestelmän päivittämiseksi: Case Oriasema Windcape
Kinnunen, Salla (2013)
Kinnunen, Salla
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011925
Tiivistelmä
Hevostalousyrityksien asiakkuudenhallintatiedot ovat suurilta osin yrityksillä paperilla kansioissa tai Microsoft Excel –tiedostoina yrityksen tietokoneella. Hevostalousyrityksien asiakkuudenhallintaan suunnattua ohjelmaa ei ole suomenkielisenä markkinoilla. Muita hevostalousyrityksille suunnattuja ATK –ohjelmia on suomenkielisenä muutamia, yksi ruokinnan suunnitteluun, toinen ajopalkkiolaskutuksen automatisointiin ja lisäksi talouslaskuri.
Siittolatoimintaan erikoistuneella Oriasema Windcapella oli vuonna 2012 yksitoista siitosoriitta ja noin 296 tamman tiedot arkistoitavanaan. Kasvava yritys koki asiakkuudenhallinnan haasteiksi tietojen löydettävyyden ja nopean päivittämisen sekä tiedonhallintajärjestelmän käyttöön kuluvan ajan. Tässä opinnäytetyössä tehty selvitys perustuu Oriasema Windcapen asiakkuudenhallintatarpeisiin.
Asiakkuudenhallintajärjestelmät tai lyhemmin CRM(Customer Relations Management) –ratkaisut sisältää käsitteenä asiakkuudenhallintaan tarkoitettuja ohjelmia ja asiakkuudenhallinnan toimintamalleja. Asiakkuudenhallinnan käsitteistöön kuuluu olennaisesti myös asiakaslähtöinen ajattelutapa. Yrityksille on rakennettu erilaisia tietojärjestelmä-hankkeen toimintamalleja, joita voi noudattaa CRM –ratkaisun valitsemisessa ja viemisessä käytäntöön. Tällaisia elinkaarimalleja ovat esimerkiksi vesiputousmalli ja spiraalimalli. Alun perin ohjelmistojen kehittämiseen suunniteltuja elinkaarimalleja sovelletaan yrityksien ottaessa käyttöön uusia tietojärjestelmiä.
Uusien tietojärjestelmien onnistunut käyttöönottaminen vähentää yrityksien asiakkuudenhallintaan kuluvaa aikaa sekä parantaa tietojen hyödynnettävyyttä. Hevostalousyritykset kilpailevat keskenään tuotteiden ja palveluiden tarjonnassa ja erilaisilla tietojärjestelmillä voidaan hakea myös yhä parempia tapoja palvella yrityksien asiakkaita.
Ulkomailla on markkinolla useita suoraan hevostalousyrityksien tarpeisiin räätälöityjä sovelluksia, joiden joukosta löytyy myös suoraan siittoloiden asiakkuudenhallinnan tarpeisiin suunniteltuja ohjelmia. Tämä työ sisältää referaatit yhdeksästä eri ohjelmasta niiden markkinointimateriaaleihin, ohjelmia markkinoiviin yrityksiin sekä yrityksien referensseihin perustuvista tiedoista.
Tarkemmin tarkastelluista ohjelmista tässä työssä testattiin kahta, mahdollisesti Oriasema Windcapen tarpeisiin soveltuvaa ohjelmaa. Ohjelmat Viljo –praktiikka, sekä Yardman Stud valittiin testaukseen. Testatuista ohjelmista Viljo –praktiikan ominaisuudet eivät vastanneet Oriasema Windcapen tarpeita kovin hyvin. Yardman Stud –ohjelmasta löytyi kuitenkin enemmän Oriasema Windcapen käyttöjärjestelmän tarvetta vastaavia ominaisuuksia. Opinnäytetyön tuloksena saatiin esille tärkeitä näkökulmia hevostalousyrityksien asiakkuudenjärjestelmähankkeen haasteista ja riskeistä sekä niiden hallinnasta.
Siittolatoimintaan erikoistuneella Oriasema Windcapella oli vuonna 2012 yksitoista siitosoriitta ja noin 296 tamman tiedot arkistoitavanaan. Kasvava yritys koki asiakkuudenhallinnan haasteiksi tietojen löydettävyyden ja nopean päivittämisen sekä tiedonhallintajärjestelmän käyttöön kuluvan ajan. Tässä opinnäytetyössä tehty selvitys perustuu Oriasema Windcapen asiakkuudenhallintatarpeisiin.
Asiakkuudenhallintajärjestelmät tai lyhemmin CRM(Customer Relations Management) –ratkaisut sisältää käsitteenä asiakkuudenhallintaan tarkoitettuja ohjelmia ja asiakkuudenhallinnan toimintamalleja. Asiakkuudenhallinnan käsitteistöön kuuluu olennaisesti myös asiakaslähtöinen ajattelutapa. Yrityksille on rakennettu erilaisia tietojärjestelmä-hankkeen toimintamalleja, joita voi noudattaa CRM –ratkaisun valitsemisessa ja viemisessä käytäntöön. Tällaisia elinkaarimalleja ovat esimerkiksi vesiputousmalli ja spiraalimalli. Alun perin ohjelmistojen kehittämiseen suunniteltuja elinkaarimalleja sovelletaan yrityksien ottaessa käyttöön uusia tietojärjestelmiä.
Uusien tietojärjestelmien onnistunut käyttöönottaminen vähentää yrityksien asiakkuudenhallintaan kuluvaa aikaa sekä parantaa tietojen hyödynnettävyyttä. Hevostalousyritykset kilpailevat keskenään tuotteiden ja palveluiden tarjonnassa ja erilaisilla tietojärjestelmillä voidaan hakea myös yhä parempia tapoja palvella yrityksien asiakkaita.
Ulkomailla on markkinolla useita suoraan hevostalousyrityksien tarpeisiin räätälöityjä sovelluksia, joiden joukosta löytyy myös suoraan siittoloiden asiakkuudenhallinnan tarpeisiin suunniteltuja ohjelmia. Tämä työ sisältää referaatit yhdeksästä eri ohjelmasta niiden markkinointimateriaaleihin, ohjelmia markkinoiviin yrityksiin sekä yrityksien referensseihin perustuvista tiedoista.
Tarkemmin tarkastelluista ohjelmista tässä työssä testattiin kahta, mahdollisesti Oriasema Windcapen tarpeisiin soveltuvaa ohjelmaa. Ohjelmat Viljo –praktiikka, sekä Yardman Stud valittiin testaukseen. Testatuista ohjelmista Viljo –praktiikan ominaisuudet eivät vastanneet Oriasema Windcapen tarpeita kovin hyvin. Yardman Stud –ohjelmasta löytyi kuitenkin enemmän Oriasema Windcapen käyttöjärjestelmän tarvetta vastaavia ominaisuuksia. Opinnäytetyön tuloksena saatiin esille tärkeitä näkökulmia hevostalousyrityksien asiakkuudenjärjestelmähankkeen haasteista ja riskeistä sekä niiden hallinnasta.