Dataa, ei dadaa : Näin syntyi datajournalismin kurssi
Kähkönen, Heidi (2013)
Kähkönen, Heidi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512980
Tiivistelmä
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön aiheena on HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun journalismin ja tietojenkäsittelyn opiskelijoille suunniteltu ja toteutettu datajournalismin kurssi, joka järjestettiin kevätlukukaudella 2013.
Datajournalismi on viime vuosina herättänyt paljon kiinnostusta eri tiedotusvälineissä. Datajournalismi voidaan määritellä journalistiseksi prosessiksi, jossa dataa hankkimalla, jäsentämällä, analysoimalla ja visualisoimalla kerrotaan uutisia ja tarinoita, joita perinteisin kerronnan keinoin ei olisi mahdollista esittää. Datajournalismia pidetään usein työkaluna, jonka avulla voidaan tuottaa luotettavampaa ja merkityksellisempää journalismia.
Raportissa käsitellään sitä, miksi datajournalismin kurssia tarvitaan ja minkälaisia taitoja datajournalismista kiinnostuneille opiskelijoille pitäisi opettaa. Raportissa käydään läpi, miten Dataa, ei dadaa -kurssi rakentui ja miten se toteutettiin. Produktia arvioidaan sille asetettujen tavoitteiden valossa.
Kurssin päätavoitteina oli tutustuttaa opiskelijat datajournalismin tuomiin mahdollisuuksiin ja hankkia käytännön taitoja, joita datajournalistisen prosessin aikana tarvitaan. Opiskelijoiden oli määrä tutustua datajournalistiseen prosessiin tuottamalla ensimmäiset datajournalistiset juttunsa työskennellen datatiimien jäseninä.
Kurssi saavutti tavoitteensa osin. Opiskelijat tutustuivat datajournalistiseen prosessiin ja tuottivat datajournalistiset juttukokonaisuudet. Opiskelijat eivät kuitenkaan saaneet riittävästi käytännön taitoja erityisesti datan analysoinnin ja visualisoinnin osa-alueilla. Näiden taitojen hankkimiseksi kurssilla olisi pitänyt tarjota enemmän opetusta ja käytännön harjoituksia. Lisäksi yhteistyö journalismin ja tietojenkäsittelyn opiskelijoiden välillä oli puutteellista. Datatiimien työskentelyä olisi pitänyt ohjata paremmin ryhmätyöskentelyn jakson aikana.
Lopuksi raportissa esitetään kokemukseen perustuvia neuvoja, joista voi olla hyötyä tulevia datajournalismin kursseja järjestettäessä.
Datajournalismi on viime vuosina herättänyt paljon kiinnostusta eri tiedotusvälineissä. Datajournalismi voidaan määritellä journalistiseksi prosessiksi, jossa dataa hankkimalla, jäsentämällä, analysoimalla ja visualisoimalla kerrotaan uutisia ja tarinoita, joita perinteisin kerronnan keinoin ei olisi mahdollista esittää. Datajournalismia pidetään usein työkaluna, jonka avulla voidaan tuottaa luotettavampaa ja merkityksellisempää journalismia.
Raportissa käsitellään sitä, miksi datajournalismin kurssia tarvitaan ja minkälaisia taitoja datajournalismista kiinnostuneille opiskelijoille pitäisi opettaa. Raportissa käydään läpi, miten Dataa, ei dadaa -kurssi rakentui ja miten se toteutettiin. Produktia arvioidaan sille asetettujen tavoitteiden valossa.
Kurssin päätavoitteina oli tutustuttaa opiskelijat datajournalismin tuomiin mahdollisuuksiin ja hankkia käytännön taitoja, joita datajournalistisen prosessin aikana tarvitaan. Opiskelijoiden oli määrä tutustua datajournalistiseen prosessiin tuottamalla ensimmäiset datajournalistiset juttunsa työskennellen datatiimien jäseninä.
Kurssi saavutti tavoitteensa osin. Opiskelijat tutustuivat datajournalistiseen prosessiin ja tuottivat datajournalistiset juttukokonaisuudet. Opiskelijat eivät kuitenkaan saaneet riittävästi käytännön taitoja erityisesti datan analysoinnin ja visualisoinnin osa-alueilla. Näiden taitojen hankkimiseksi kurssilla olisi pitänyt tarjota enemmän opetusta ja käytännön harjoituksia. Lisäksi yhteistyö journalismin ja tietojenkäsittelyn opiskelijoiden välillä oli puutteellista. Datatiimien työskentelyä olisi pitänyt ohjata paremmin ryhmätyöskentelyn jakson aikana.
Lopuksi raportissa esitetään kokemukseen perustuvia neuvoja, joista voi olla hyötyä tulevia datajournalismin kursseja järjestettäessä.