”Se on itse asiassa turha rypistellä enää” : Sähköinen kaupankäynti lappilaisissa matkailuyrityksissä
Tapaninen, Mirva (2013)
Tapaninen, Mirva
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112277
Tiivistelmä
Matkailusta on tullut rajusti kilpailevaa liiketoimintaa. Sähköinen kaupankäynti mahdollistaa matkailupalveluja tuottaville yrityksille paremman saavutettavuuden, tehostaa yrityksen prosesseja ja helpottaa asiakkaan ostamista. Yhä useammat asiakkaat käyttävät matkojen suunnitteluun, vertailuun, varaamiseen ja maksamiseen Internetiä. Tässä opinnäytetyössä selvitetään yritysten ja asiakkaiden välistä sähköisen kaupankäynnin tilaa, kehittymistä ja kehittymissuuntauksia Rovaniemen, Ylläksen ja Pyhä-Luoston matkailualueilla matkailupalveluita tuottavan yrityksen näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Mikä on matkailupalveluita tuottavien yritysten sähköisen kaupankäynnin tila sekä Minkälaisia kehityssuuntauksia mat-kailupalveluita tuottavilla yrityksillä on. Alakysymysten avulla selvitetään, minkälai-nen vaikutus sähköisellä kaupankäynnillä on matkailupalveluita tuottavan yrityksen toimintaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä tapaustutkimuksena, jonka aineisto muodostui kirjallisuuden, virtuaalisen havainnoinnin ja teemahaastattelujen myötä. Aineistoa analysoitiin teemoittelemalla ja jäsentämällä aineistoa. Aineistosta saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Sähköinen kaupankäynti on selvästi ajankohtainen ja sitä käydään monin eri muodoin muun muassa suorilla online varauksilla tai sähköpostin välityksellä. Matkailuyritykset seuraavat sähköisen kaupankäynnin kehitty-mistä ja tekevät omia kehittämissuuntauksiaan muutosten perusteella. Erityisesti Lapin pienten yritysten tulee pysyä mukana vauhdissa tässä globaalissa ilmiössä. Matkailuyritysten välillä on eroja sähköisen kaupankäynnin käytön ja kehittymissuuntausten suhteen. Yhteisenä merkittävänä havaintona nousi esille asiakaspalvelun suuri merkitys matkailuyrityksille, mutta miten se saadaan näkyviin myös sähköisessä maailmassa, se selvinnee tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Mikä on matkailupalveluita tuottavien yritysten sähköisen kaupankäynnin tila sekä Minkälaisia kehityssuuntauksia mat-kailupalveluita tuottavilla yrityksillä on. Alakysymysten avulla selvitetään, minkälai-nen vaikutus sähköisellä kaupankäynnillä on matkailupalveluita tuottavan yrityksen toimintaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä tapaustutkimuksena, jonka aineisto muodostui kirjallisuuden, virtuaalisen havainnoinnin ja teemahaastattelujen myötä. Aineistoa analysoitiin teemoittelemalla ja jäsentämällä aineistoa. Aineistosta saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin. Sähköinen kaupankäynti on selvästi ajankohtainen ja sitä käydään monin eri muodoin muun muassa suorilla online varauksilla tai sähköpostin välityksellä. Matkailuyritykset seuraavat sähköisen kaupankäynnin kehitty-mistä ja tekevät omia kehittämissuuntauksiaan muutosten perusteella. Erityisesti Lapin pienten yritysten tulee pysyä mukana vauhdissa tässä globaalissa ilmiössä. Matkailuyritysten välillä on eroja sähköisen kaupankäynnin käytön ja kehittymissuuntausten suhteen. Yhteisenä merkittävänä havaintona nousi esille asiakaspalvelun suuri merkitys matkailuyrityksille, mutta miten se saadaan näkyviin myös sähköisessä maailmassa, se selvinnee tulevaisuudessa.