Luksusunelmia Provencessa : suomalaiset luksusmatkailijoina Ranskassa
Korkia-aho, Anne; Miikki, Anni (2013)
Korkia-aho, Anne
Miikki, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013698
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia mitä suomalainen matkailija pitää luksuksena matkailussa, ja millaisena hän kokee Ranskan luksusmatkakohteena. Lisäksi etsittiin vastauksia kysymyksiin miten suomalaiset matkailijat kokevat luksuksen, mitä he luksusmatkaltaan odottavat, mikä vaikuttaa matkan ostopäätökseen ja minne he Ranskan luksusmatkakohteista matkustavat. Työn tulosten pohjalta toimeksiantaja Pamplemousse Oy suunnittelee ja kehittää uudenlaisia luksusmatkapaketteja.
Opinnäytetyössä tutkittiin kvantitatiivisin menetelmin suomalaisten mielikuvia ja käsityksiä luksusmatkailusta, minkälaisia he ovat luksusmatkailijoina, minkä tyylisiä luksusmatkoja he haluavat kokea Ranskassa, ja millaisena he pitävät Ranskaa luksusmatkakohteena. Tutkimus toteutettiin lähettämällä kyselylomake etukäteen valituille kohderyhmille, joita olivat golf- ja pursiseuran jäsenet sekä ranskan kielen opettajat ja opiskelijat.
Tuloksista kävi ilmi, että suomalaiset pitävät luksuksena sitä, että he pääsevät irtautumaan arjesta, saavat tilaisuuden rentoutua, hengähtää, keskittyä itseensä ja toteuttaa omia unelmiaan. Ostopäätöksen tekemiseen vaikutti eniten matkakohde itsessään, ei niinkään brändi tai imago. Myös matkan hinta ja muiden matkakokemukset ja suositukset vaikuttivat selkeästi eniten suomalaisten luksusmatkailijoiden ostopäätökseen. Hinnalla ei kuitenkaan ollut merkitystä sen suhteen, koettiinko matka luksusmatkaksi vai ei. Suosituimmat luksusmatkakohteet Ranskassa olivat Ranskan Riviera ja Provencen alue, ja useimmilla luksusmatka kestäisi yli viikon.
Johtopäätös siitä, mitä suomalaiset haluavat luksusmatkaltaan on, että he pitävät melko tavanomaisia matkoja luksusmatkoina. Luksus on toki yksilöllistä, ja jokainen kokee sen eri tavalla, eli siinä mielessä voidaan laskea tavallisetkin matkat luksusmatkoihin. Ehkä syynä on suomalaisten vaatimaton luonne, että ei osata tai haluta vaatia sellaista luksusta, mihin kansainvälisesti on totuttu.
Opinnäytetyössä tutkittiin kvantitatiivisin menetelmin suomalaisten mielikuvia ja käsityksiä luksusmatkailusta, minkälaisia he ovat luksusmatkailijoina, minkä tyylisiä luksusmatkoja he haluavat kokea Ranskassa, ja millaisena he pitävät Ranskaa luksusmatkakohteena. Tutkimus toteutettiin lähettämällä kyselylomake etukäteen valituille kohderyhmille, joita olivat golf- ja pursiseuran jäsenet sekä ranskan kielen opettajat ja opiskelijat.
Tuloksista kävi ilmi, että suomalaiset pitävät luksuksena sitä, että he pääsevät irtautumaan arjesta, saavat tilaisuuden rentoutua, hengähtää, keskittyä itseensä ja toteuttaa omia unelmiaan. Ostopäätöksen tekemiseen vaikutti eniten matkakohde itsessään, ei niinkään brändi tai imago. Myös matkan hinta ja muiden matkakokemukset ja suositukset vaikuttivat selkeästi eniten suomalaisten luksusmatkailijoiden ostopäätökseen. Hinnalla ei kuitenkaan ollut merkitystä sen suhteen, koettiinko matka luksusmatkaksi vai ei. Suosituimmat luksusmatkakohteet Ranskassa olivat Ranskan Riviera ja Provencen alue, ja useimmilla luksusmatka kestäisi yli viikon.
Johtopäätös siitä, mitä suomalaiset haluavat luksusmatkaltaan on, että he pitävät melko tavanomaisia matkoja luksusmatkoina. Luksus on toki yksilöllistä, ja jokainen kokee sen eri tavalla, eli siinä mielessä voidaan laskea tavallisetkin matkat luksusmatkoihin. Ehkä syynä on suomalaisten vaatimaton luonne, että ei osata tai haluta vaatia sellaista luksusta, mihin kansainvälisesti on totuttu.