Arkitilanteet : Yhteinen ymmärrys intensiivisen vauvaperhetyön työntekijöiden ja vanhempien avuksi arjen haastaviin tilanteisiin
Valo, Riikka; Mikkonen, Katri (2013)
Valo, Riikka
Mikkonen, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013730
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Tampereen kaupungin intensiivisen vauvaperhetyön työntekijöiden näkemyksiä ja tarpeita uuden työorientaation omaksumisessa sekä kehittää heille kenttätyöhön monipuolista ja tilannekohtaisesti sovellettavaa materiaalia. Opinnäytetyössä vastattiin seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millaiset arkiset tilanteet ovat haasteellisia lapsen kiintymyssuhteen ja perheen sisäisen vuorovaikutuksen kannalta? 2. Mistä tällaiset tilanteet voivat johtua ja mihin eri toimijat kiinnittävät niissä huomiota? 3. Millaisin keinoin Tampereen kaupungin intensiivisen vauvaperhetyön työntekijät voivat tukea vanhempia näissä tilanteissa?
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Teoreettisen viitekehyksen ytimessä olivat teoriat kiintymyssuhteesta ja tunnetyöskentelystä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja tutkimushaastatteluja. Työntekijöiden teemakokouksissa havainnoitiin työntekijöitä ja heidän näkemyksiään. Asiakasperheissä esiintyviä lapsen kiintymyssuhdetta haastavia tilanteita havainnoitiin kahden viikon ajan osallistumalla kenttätyöhön. Tutkimushaastatteluissa haastateltiin sosiaalipsykologian professori Airi Hautamäkeä, Mannerheimin lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kallandia, Pelastakaa lapset ry:n ylilääkäri Jari Sinkkosta ja Tampereen kaupungin perhetyön suunnittelija Minna Nurmista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja jäsenkategoria-analyysilla.
Lapsen kiintymyssuhteen ja perheen sisäisen vuorovaikutuksen kannalta haastavat tilanteet olivat päivittäisiä tilanteita, joissa lapsen perusturvallisuus oli uhattuna. Esimerkkeinä mainittakoon ruokailu, nukkumaan meno ja siirtymätilanteet. Aineistoa analysoidessa tehtiin merkittävä huomio eri toimijoiden tavassa tulkita tilanteen kulkua ja merkitystä. Vanhemmat etsivät syytä konflikteihin usein lapsesta. Ammattilaiset eli intensiivisen vauvaperhetyöntekijät kiinnittivät huomion vanhemman kykyyn asettaa rajoja ja toimia määrätietoisesti. Asiantuntijat eli haastattelemamme henkilöt kiinnittivät huomion merkityksiin ja menneisyyden kokemusten vaikutukseen. Tällaisissa tilanteissa työntekijän näkökulmasta olennaista on dialoginen työote ja vanhemman kasvatuskäyttäytymisen tukeminen. Opinnäytetyön tuotoksena kehitetty Arkitilanteet-materiaali on tarkoitettu menetelmäksi vanhemmuuden tukemiseen ja edellä mainittujen tilanteiden käsittelyyn. Prosessin edetessä materiaalin idea tuotteistettiin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Teoreettisen viitekehyksen ytimessä olivat teoriat kiintymyssuhteesta ja tunnetyöskentelystä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja tutkimushaastatteluja. Työntekijöiden teemakokouksissa havainnoitiin työntekijöitä ja heidän näkemyksiään. Asiakasperheissä esiintyviä lapsen kiintymyssuhdetta haastavia tilanteita havainnoitiin kahden viikon ajan osallistumalla kenttätyöhön. Tutkimushaastatteluissa haastateltiin sosiaalipsykologian professori Airi Hautamäkeä, Mannerheimin lastensuojeluliiton pääsihteeri Mirjam Kallandia, Pelastakaa lapset ry:n ylilääkäri Jari Sinkkosta ja Tampereen kaupungin perhetyön suunnittelija Minna Nurmista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja jäsenkategoria-analyysilla.
Lapsen kiintymyssuhteen ja perheen sisäisen vuorovaikutuksen kannalta haastavat tilanteet olivat päivittäisiä tilanteita, joissa lapsen perusturvallisuus oli uhattuna. Esimerkkeinä mainittakoon ruokailu, nukkumaan meno ja siirtymätilanteet. Aineistoa analysoidessa tehtiin merkittävä huomio eri toimijoiden tavassa tulkita tilanteen kulkua ja merkitystä. Vanhemmat etsivät syytä konflikteihin usein lapsesta. Ammattilaiset eli intensiivisen vauvaperhetyöntekijät kiinnittivät huomion vanhemman kykyyn asettaa rajoja ja toimia määrätietoisesti. Asiantuntijat eli haastattelemamme henkilöt kiinnittivät huomion merkityksiin ja menneisyyden kokemusten vaikutukseen. Tällaisissa tilanteissa työntekijän näkökulmasta olennaista on dialoginen työote ja vanhemman kasvatuskäyttäytymisen tukeminen. Opinnäytetyön tuotoksena kehitetty Arkitilanteet-materiaali on tarkoitettu menetelmäksi vanhemmuuden tukemiseen ja edellä mainittujen tilanteiden käsittelyyn. Prosessin edetessä materiaalin idea tuotteistettiin.