Autismin kirjoon kuuluvan lapsen suun terveydenhoito : Vanhempien kokemuksia 3–15-vuotiaan autismin kirjoon kuuluvan lapsen suun terveydenhoidosta
Kaappola, Annika (2012)
Kaappola, Annika
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414173
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Autismin kirjon tunnusomaisia piirteitä ovat poikkeava sosiaalinen vuorovaikutus ja kommunikaatio, epätavalliset reaktiot aistiärsykkeisiin ja rajoittunut stereotyyppinen käytös. Tutkimukseni tarkoituksena on kuvailla 3–15-vuotiaiden autismin kirjoon kuuluvien lasten suun terveydenhoitoa. Selvitän, millaiseksi vanhemmat kokevat autismin kirjoon kuuluvan lapsen suun terveyden hoitamisen kotona sekä millaisia erityispiirteitä suuhygienistin pitäisi ottaa huomioon kohdatessaan autismin kirjoon kuuluvan lapsen vastaanotollaan. Tavoitteena on, että suun terveydenhuollon ammattilaiset voisivat hyödyntää tutkimuksesta saatuja tietoja ja kehittää valmiuksia kohdata autismin kirjoon kuuluva lapsi vastaanotollaan.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen. Aineiston keruu suoritettiin avoimella kyselylomakkeella, jonka kysymykset jäsennettiin teemojen avulla. Teemat muodostuivat tutkimustehtävistä ja viitekehyksestä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Sain tiedonantajani Oulun läänin Autismi- ja Aspergeryhdistyksen kautta. Tutkimusaineisto on kerätty seitsemältätoista autismin kirjoon kuuluvan lapsen vanhemmalta huhtikuun 2012 aikana. Tutkimuksen teoreettisissa lähtökohdissa käsittelen autismin kirjon ominaispiirteitä ja autismin kirjoon kuuluvien lasten suun terveydenhoitoa.
Tutkimustulosten mukaan autismin kirjoon kuuluvilla lapsilla on erilaisia haasteita suun terveydenhoidossa. Autismin kirjon erityispiirteet nousivat esille aistiyliherkkyytenä, rajoittuneena ruokavaliona ja hampaiden puhdistamisen syyn ja menettelytapojen ymmärtämättömyytenä. Vanhemmat toivoivat suuhygienistin ottavan huomioon autismin kirjon erityispiirteet. Vanhempien mukaan heiltä voi kysyä neuvoa, kuinka lapsi tulisi kohdata. Tutkimustuloksista ilmeni, et-tä suuhygienistin tulee kiinnittää huomiota kommunikointiin autismin kirjoon kuuluvan lapsen kanssa. Hoitotilanteeseen on varattava tarpeeksi aikaa, ja suuhygienistin on oltava rauhallinen. Lisäksi tilannetta tulee ennakoida selittämällä lapselle etukäteen toimenpiteen kulkua.
Johtopäätös on, että autismin kirjoon kuuluvien lasten potilastietoihin on perehdyttävä ja hoitotoimen sujuvuus on tarkkaan kirjattava. Autismin kirjoon kuuluva lapsi täytyy kohdata yksilöllisesti. Hammashoitohenkilökunnalla tulee olla tietoa autismin kirjosta, jolloin lapsi kohdataan asiakaslähtöisesti sekä saavutetaan mahdollisimman hyvä hoitotilanne. Lisäksi tuetaan vanhempia lapsen hyvään suun terveydenhoitoon kotona. Tutkimustulosten pohjalta hammashoi-tohenkilökunnalle voisi järjestää koulutusta autismin kirjosta. Jatkossa voitaisiin tutkia suuhygienistin valmiuksia kohdata autismin kirjoon kuuluva lapsi vastaanotollaan.
Autismin kirjon tunnusomaisia piirteitä ovat poikkeava sosiaalinen vuorovaikutus ja kommunikaatio, epätavalliset reaktiot aistiärsykkeisiin ja rajoittunut stereotyyppinen käytös. Tutkimukseni tarkoituksena on kuvailla 3–15-vuotiaiden autismin kirjoon kuuluvien lasten suun terveydenhoitoa. Selvitän, millaiseksi vanhemmat kokevat autismin kirjoon kuuluvan lapsen suun terveyden hoitamisen kotona sekä millaisia erityispiirteitä suuhygienistin pitäisi ottaa huomioon kohdatessaan autismin kirjoon kuuluvan lapsen vastaanotollaan. Tavoitteena on, että suun terveydenhuollon ammattilaiset voisivat hyödyntää tutkimuksesta saatuja tietoja ja kehittää valmiuksia kohdata autismin kirjoon kuuluva lapsi vastaanotollaan.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen. Aineiston keruu suoritettiin avoimella kyselylomakkeella, jonka kysymykset jäsennettiin teemojen avulla. Teemat muodostuivat tutkimustehtävistä ja viitekehyksestä. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Sain tiedonantajani Oulun läänin Autismi- ja Aspergeryhdistyksen kautta. Tutkimusaineisto on kerätty seitsemältätoista autismin kirjoon kuuluvan lapsen vanhemmalta huhtikuun 2012 aikana. Tutkimuksen teoreettisissa lähtökohdissa käsittelen autismin kirjon ominaispiirteitä ja autismin kirjoon kuuluvien lasten suun terveydenhoitoa.
Tutkimustulosten mukaan autismin kirjoon kuuluvilla lapsilla on erilaisia haasteita suun terveydenhoidossa. Autismin kirjon erityispiirteet nousivat esille aistiyliherkkyytenä, rajoittuneena ruokavaliona ja hampaiden puhdistamisen syyn ja menettelytapojen ymmärtämättömyytenä. Vanhemmat toivoivat suuhygienistin ottavan huomioon autismin kirjon erityispiirteet. Vanhempien mukaan heiltä voi kysyä neuvoa, kuinka lapsi tulisi kohdata. Tutkimustuloksista ilmeni, et-tä suuhygienistin tulee kiinnittää huomiota kommunikointiin autismin kirjoon kuuluvan lapsen kanssa. Hoitotilanteeseen on varattava tarpeeksi aikaa, ja suuhygienistin on oltava rauhallinen. Lisäksi tilannetta tulee ennakoida selittämällä lapselle etukäteen toimenpiteen kulkua.
Johtopäätös on, että autismin kirjoon kuuluvien lasten potilastietoihin on perehdyttävä ja hoitotoimen sujuvuus on tarkkaan kirjattava. Autismin kirjoon kuuluva lapsi täytyy kohdata yksilöllisesti. Hammashoitohenkilökunnalla tulee olla tietoa autismin kirjosta, jolloin lapsi kohdataan asiakaslähtöisesti sekä saavutetaan mahdollisimman hyvä hoitotilanne. Lisäksi tuetaan vanhempia lapsen hyvään suun terveydenhoitoon kotona. Tutkimustulosten pohjalta hammashoi-tohenkilökunnalle voisi järjestää koulutusta autismin kirjosta. Jatkossa voitaisiin tutkia suuhygienistin valmiuksia kohdata autismin kirjoon kuuluva lapsi vastaanotollaan.