Keräilyn tehostaminen. : Case: Rakennuskemia Oy
Paasonen, Vesa (2013)
Paasonen, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412823
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli parantaa Rakennuskemia Oy:n varaston profiilia siirtämällä hyvin liikkuvien tuotteiden aktiivikeräilypaikkojen sijaintia paremmille keräilypaikoille ja siten vaikuttaa keräilyn tehokkuuteen. Profiilin parannuksella haettiin keräilyreitin lyhentymistä ja lisätilaa kasvavalle tuotenimikkeistölle.
Työssä käytettiin apuna yrityksen hiljaista tietoa, empiiristä kokemusta sekä Xyz-analyysia. Yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä tulostettiin ottokertatilastot vuosilta 2010, 2011 ja 2012 sekä koko vuoden ja neljännesvuoden tilastot. Tilastotiedot järjesteltiin ja analysoitiin. Työssä kartoitettiin pääryhmien aiheuttama keräilyrivimäärä ja kehitettiin työkalu, jolla Xyz-analyysin tulos saadaan muunnettua visuaaliseen muotoon.
Varaston profiilia muutettiin osissa kahden vuoden aikana ja sitä saatiin parannettua. Xyz-analyysin avulla hyvin liikkuviksi tuotteiksi luokiteltujen nimikkeiden keskinäistä välimatkaa saatiin supistettua ja näin vaikutettiin keskimääräisen keräilyreitin kokonaispituuteen. Analyysi auttoi myös huomaamaan tuotteita, joille ei tarvitse määrittää aktiivikeräilypaikkaa ja näin saatiin vapautettua tilaa uusille tuotteille.
Työssä käytettiin apuna yrityksen hiljaista tietoa, empiiristä kokemusta sekä Xyz-analyysia. Yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä tulostettiin ottokertatilastot vuosilta 2010, 2011 ja 2012 sekä koko vuoden ja neljännesvuoden tilastot. Tilastotiedot järjesteltiin ja analysoitiin. Työssä kartoitettiin pääryhmien aiheuttama keräilyrivimäärä ja kehitettiin työkalu, jolla Xyz-analyysin tulos saadaan muunnettua visuaaliseen muotoon.
Varaston profiilia muutettiin osissa kahden vuoden aikana ja sitä saatiin parannettua. Xyz-analyysin avulla hyvin liikkuviksi tuotteiksi luokiteltujen nimikkeiden keskinäistä välimatkaa saatiin supistettua ja näin vaikutettiin keskimääräisen keräilyreitin kokonaispituuteen. Analyysi auttoi myös huomaamaan tuotteita, joille ei tarvitse määrittää aktiivikeräilypaikkaa ja näin saatiin vapautettua tilaa uusille tuotteille.