Huoltojärjestelmän ohje
Evonen, Matti (2013)
Evonen, Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613290
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee korjaamolaitteiden maahantuoja Finnkone Oy:n huoltotoimintaa ja siihen liittyviä kehitysideoita. Finnkone tuo maahan korjaamolaitteita autokorjaamoille, rengasyrityksille sekä kaikille alaan liittyville korjaamopalveluille. Asiakkaita on ympäri Suomea ja huoltopisteitä löytyy 16 eri paikkakunnalta. Yrityksen huoltotoimintaa hallitaan Vantaan päätoimipisteeltä käsin.
Tutkimuksessa käydään läpi järjestelmän puutteita ja mietitään kehityskohteita nykyisestä huollon toiminnasta. Päämääränä on tehdä päivitetty toiminnan ohje huollon käyttöön mahdollisten virheiden minimoimiseksi. Apuna kehitysideoihin käytetään Benchmarking-vertailuanalyysia toisen vastaavan huoltofirman kanssa. Kyseiseksi firmaksi valittiin A-Test & Consulting Oy, koska sillä on yhteistyötausta Finnkone Oy:n kanssa. Yritykset jakavat myös samaa asiakaskuntaa, joten vertailuanalyysin tekeminen on molemmille hyödyllistä.
Yritykset käyttävät eri huoltotietojärjestelmiä, mutta huoltotoiminta on lähes samanlaista.
Kehittämisen kohteita oli molemmilla mm. keskeneräisistä töistä informointi asiakkaalle sekä alihankkijoiden tarjoamien palveluiden laatu. Alihankkijat ovat erityisesti aiheuttaneet ongelmia molemmille yrityksille. Tämän vuoksi molemmat ovat pyrkineet siirtämään huoltotoimintaa yhä enemmän omille huoltomiehille., mutta kiireelliset tapaukset ja pitkät vä-limatkat pakottavat kuitenkin erikoistapauksissa turvautumaan muiden yritysten palveluihin.
Tärkeimpänä tuloksena työstä on ohjekirja, joka vähentää mahdollisten virheiden määrää ja niistä aiheutuvia lisäselvityksiä.
Tutkimuksessa käydään läpi järjestelmän puutteita ja mietitään kehityskohteita nykyisestä huollon toiminnasta. Päämääränä on tehdä päivitetty toiminnan ohje huollon käyttöön mahdollisten virheiden minimoimiseksi. Apuna kehitysideoihin käytetään Benchmarking-vertailuanalyysia toisen vastaavan huoltofirman kanssa. Kyseiseksi firmaksi valittiin A-Test & Consulting Oy, koska sillä on yhteistyötausta Finnkone Oy:n kanssa. Yritykset jakavat myös samaa asiakaskuntaa, joten vertailuanalyysin tekeminen on molemmille hyödyllistä.
Yritykset käyttävät eri huoltotietojärjestelmiä, mutta huoltotoiminta on lähes samanlaista.
Kehittämisen kohteita oli molemmilla mm. keskeneräisistä töistä informointi asiakkaalle sekä alihankkijoiden tarjoamien palveluiden laatu. Alihankkijat ovat erityisesti aiheuttaneet ongelmia molemmille yrityksille. Tämän vuoksi molemmat ovat pyrkineet siirtämään huoltotoimintaa yhä enemmän omille huoltomiehille., mutta kiireelliset tapaukset ja pitkät vä-limatkat pakottavat kuitenkin erikoistapauksissa turvautumaan muiden yritysten palveluihin.
Tärkeimpänä tuloksena työstä on ohjekirja, joka vähentää mahdollisten virheiden määrää ja niistä aiheutuvia lisäselvityksiä.