”Tuetaan sitä lapsen kehitystä ja opetetaan, että liikunta on osa elämää” : Opas liikuntakasvatuksesta Sastamalan kaupungin varhaiskasvatukselle
Kotilahti, Sanni (2013)
Kotilahti, Sanni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061914411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061914411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Sastamalan kaupungin päiväkodeissa järjestettävää liikuntakasvatusta, ja tietojen perusteella koota opas liikuntakasvatuksesta Sastamalan kaupungin varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstön käyttöön. Opas on opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön teoriaosuus on kirjoitettu liikunnan ja liikkumisen näkökulmasta. Esimerkiksi lapsen kehitys -luvussa on huomioitu tärkeimmät vaiheet lapsen liikkumisen näkökulmasta. Lapsen kehityksen lisäksi teoriaosuudessa määritellään sekä liikuntakasvatusta että päiväkodin roolia liikuntakasvattajana.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää kasvatushenkilöstöön kuuluvaa työntekijää kuudesta eri päiväkodista Sastamalan kaupungista. Haastateltavat työskentelivät erikokoisissa päiväkodeissa Sastamalan eri osissa. Valintakriteerillä taattiin erilaisten näkökulmien ja mahdollisuuksien huomiointi, sillä kaupungin eri osissa ja alueilla on erilaiset mahdollisuudet liikunnan järjestämiseen ja toteuttamiseen. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluin, ja haastatteluissa käytettyjen teemojen pohjalta on teemoiteltu myös tutkimuksen tulokset. Yksi teemoista oli opas, jonka sisältöön haastateltavat saivat esittää omia mielipiteitään ja toiveitaan.
Tutkimuksen merkittävin tulos on, että Sastamalan kaupungin päiväkotien liikuntakasvatus on monipuolista päiväkotien ympäristöistä ja välineistä riippumatta. Vaikka päiväkodeilla on erilaisia mahdollisuuksia järjestää liikuntaa, ei esimerkiksi päiväkodin pienillä tiloilla ole suurta vaikutusta liikunnan monipuolisuuteen.
Opinnäytetyön teoriaosuus on kirjoitettu liikunnan ja liikkumisen näkökulmasta. Esimerkiksi lapsen kehitys -luvussa on huomioitu tärkeimmät vaiheet lapsen liikkumisen näkökulmasta. Lapsen kehityksen lisäksi teoriaosuudessa määritellään sekä liikuntakasvatusta että päiväkodin roolia liikuntakasvattajana.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää kasvatushenkilöstöön kuuluvaa työntekijää kuudesta eri päiväkodista Sastamalan kaupungista. Haastateltavat työskentelivät erikokoisissa päiväkodeissa Sastamalan eri osissa. Valintakriteerillä taattiin erilaisten näkökulmien ja mahdollisuuksien huomiointi, sillä kaupungin eri osissa ja alueilla on erilaiset mahdollisuudet liikunnan järjestämiseen ja toteuttamiseen. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluin, ja haastatteluissa käytettyjen teemojen pohjalta on teemoiteltu myös tutkimuksen tulokset. Yksi teemoista oli opas, jonka sisältöön haastateltavat saivat esittää omia mielipiteitään ja toiveitaan.
Tutkimuksen merkittävin tulos on, että Sastamalan kaupungin päiväkotien liikuntakasvatus on monipuolista päiväkotien ympäristöistä ja välineistä riippumatta. Vaikka päiväkodeilla on erilaisia mahdollisuuksia järjestää liikuntaa, ei esimerkiksi päiväkodin pienillä tiloilla ole suurta vaikutusta liikunnan monipuolisuuteen.