Matkailutuotepaketti venäläisille matkailijoille : case: Inkeroisen kylä
Hermunen, Tarja (2013)
Hermunen, Tarja
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414175
Tiivistelmä
Tämä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö oli kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli kehittää matkailutuotetta venäläisille matkailijoille kohdistuen Inkeroisiin. Työssä tukeuduttiin alueelle tehtyyn ”Vetovoimaisuutta Kouvolaan” liiketoimintalähtöiseen kokonaissuunnitelmaan, MasterPlaniin. Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää alueen matkailua ja houkutella Inkeroisen seudulle lisää matkailijoita sekä tukea matkailualan yrityksiä yhteistyöhön.
Tässä työssä oli tavoitteena kehittää matkailutuotepaketti venäläisille matkailijoille Inkeroisen alueelle asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Työssä selvitettiin samalla palvelutuotteen syntymiseen liittyvää prosessia, minkä avulla tuotetta voidaan markkinoida ja muunnella erilaisiin tarpeisiin. Tarkoituksena oli myös saada uutta näkökulmaa alueelliselle matkailulle ja sen kehittämiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa alueen matkailuyritysten profiloitumista ja selvittää Inkeroisen kylän matkailun mahdollisuuksia. Kehittämishankkeen avulla tutustuin MasterPlania tarkemmin venäläisiin matkailijoihin, heidän kulttuuriin, tapoihin ja odotuksiin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi matkailupalvelun kehittämisen työkaluksi tuotekortti, jonka avulla alueen yrittäjät voivat markkinoida ja myydä tarjoamiaan matkailupalveluja. Tuotekortti sisältää myynnin kannalta tuotteen tärkeimmät liike-toiminnalliset ja operatiiviset tiedot sekä tuotteesta että palvelun tuottajista. Korttiin on kerätty jokaisen palvelussa mukana olevan (asiakas, opas, palveluntarjoaja, alihankkija) myyntitekstit. Ne ovat apuna tuotteen hallitsemisessa ja siitä kommunikoitaessa sekä palvelun tarjoajalle, että asiakkaalle eli matkailijalle. Tuotekortti on muokattavissa eri palveluntarjoajien yksilöllisiin tarpeisiin kohteessa. Kortti voi olla joko taulukkomainen tai visuaalisen ilmeen omaava, lyhyt esitteen omainen dokumentti.
Tässä työssä oli tavoitteena kehittää matkailutuotepaketti venäläisille matkailijoille Inkeroisen alueelle asiakaslähtöisyyden näkökulmasta. Työssä selvitettiin samalla palvelutuotteen syntymiseen liittyvää prosessia, minkä avulla tuotetta voidaan markkinoida ja muunnella erilaisiin tarpeisiin. Tarkoituksena oli myös saada uutta näkökulmaa alueelliselle matkailulle ja sen kehittämiselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa alueen matkailuyritysten profiloitumista ja selvittää Inkeroisen kylän matkailun mahdollisuuksia. Kehittämishankkeen avulla tutustuin MasterPlania tarkemmin venäläisiin matkailijoihin, heidän kulttuuriin, tapoihin ja odotuksiin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi matkailupalvelun kehittämisen työkaluksi tuotekortti, jonka avulla alueen yrittäjät voivat markkinoida ja myydä tarjoamiaan matkailupalveluja. Tuotekortti sisältää myynnin kannalta tuotteen tärkeimmät liike-toiminnalliset ja operatiiviset tiedot sekä tuotteesta että palvelun tuottajista. Korttiin on kerätty jokaisen palvelussa mukana olevan (asiakas, opas, palveluntarjoaja, alihankkija) myyntitekstit. Ne ovat apuna tuotteen hallitsemisessa ja siitä kommunikoitaessa sekä palvelun tarjoajalle, että asiakkaalle eli matkailijalle. Tuotekortti on muokattavissa eri palveluntarjoajien yksilöllisiin tarpeisiin kohteessa. Kortti voi olla joko taulukkomainen tai visuaalisen ilmeen omaava, lyhyt esitteen omainen dokumentti.