Tunne asiakkaasi kuntakentällä : Asiakkaan kuulemisen menetelmiä seutu-kunnallisessa hanketyössä
Haukipuro, Merja (2013)
Haukipuro, Merja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062514489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062514489
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee asiakkaan kuulemismenetelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli nähdä miten palvelumuotoiluprosessia ja muita menetelmiä voidaan hyödyntää osana seutukunnallista projektityötä ja kuinka asiakasta kuullaan projektityön suunnitteluvaiheessa. Työssä on samalla selvitetty Ylivieskan seutukunnan hanketyöskentelyä eri projekteissa.
Tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja seutukunnalliseen hanketyöhön erilaisista asiakkaan kuulemisen menetelmistä ja kuulla asiakasta palvelumuotoilun keinoin ja irrottautua perinteisistä toimintatavoista. Samalla opinnäytetyössä on puututtu hanketyön suunnitteluvaiheeseen, jossa hanketyön tulee vastata etupäässä kohderyhmänsä tarpeita virkamiestyöskentelyn, kunnallisen hanketyön ja avustusten myöntäjien toimintalinjaukset huomioiden.
Tarkoituksena oli saada tietoa siitä miten palvelumuotoiluprosessia voidaan hyödyntää myös seutukunnallisen hanketyön eri vaiheissa ja miten asiakasta kuullaan kuntakentällä. Seutukunnallisissa projekteissa asiakkaat vaihtelevat. Tässä opinnäytetyössä kohderyhmän asiakkaat ovat 18-29 – vuotiaita nuoria.
Yksi omista menetelmistäni oli käyttää ideointipajaa esimerkkinä, jossa olen yhdistänyt palvelumuotoilun keinoja perinteiseen työpajatyöskentelyyn luovalla tavalla. Ideointipajassa koostin nuorten ideoimia sähköisiä palveluja palvelumuotoiluprosessista tarkasteltuna. Työpajat ovat eritelty luvuissa 3.2, 3.5, 5.3 ja 5.4. Toteutin suunnittelemani ideointipajan, josta oheistuotteena syntyi nuorten ideoimia tulevaisuuden sähköisiä palveluita. Opinnäytetyön pohjana on käytetty konstruktiivista, soveltavaa tapaustutkimusta, jonka empiirisen osan tavoitteena oli kuvata, miten ideointipaja-menetelmää, (jossa asiakasta kuullaan luovassa ympäristössä) voidaan hyödyntää palvelumuotoilun avulla luovemmin uusien hankkeiden käytössä tulevaisuudessa.
Ideointipajassa esiin nousseet nuorten vastaukset antavat tämän aikakauden nuorten näkemyksiä tulevaisuuden sähköisten palveluiden kehittämisestä nuorille. Opinnäytetyön kuvaus perustuu asiakkaan kuulemiseen, painottuen palvelumuotoiluprosessin näkökulmaan ja kehittämistehtävän yhteydessä järjestettyihin ideointipajoihin (työpaja, workshop).
Tavoitteena oli löytää uusia toimintatapoja seutukunnalliseen hanketyöhön erilaisista asiakkaan kuulemisen menetelmistä ja kuulla asiakasta palvelumuotoilun keinoin ja irrottautua perinteisistä toimintatavoista. Samalla opinnäytetyössä on puututtu hanketyön suunnitteluvaiheeseen, jossa hanketyön tulee vastata etupäässä kohderyhmänsä tarpeita virkamiestyöskentelyn, kunnallisen hanketyön ja avustusten myöntäjien toimintalinjaukset huomioiden.
Tarkoituksena oli saada tietoa siitä miten palvelumuotoiluprosessia voidaan hyödyntää myös seutukunnallisen hanketyön eri vaiheissa ja miten asiakasta kuullaan kuntakentällä. Seutukunnallisissa projekteissa asiakkaat vaihtelevat. Tässä opinnäytetyössä kohderyhmän asiakkaat ovat 18-29 – vuotiaita nuoria.
Yksi omista menetelmistäni oli käyttää ideointipajaa esimerkkinä, jossa olen yhdistänyt palvelumuotoilun keinoja perinteiseen työpajatyöskentelyyn luovalla tavalla. Ideointipajassa koostin nuorten ideoimia sähköisiä palveluja palvelumuotoiluprosessista tarkasteltuna. Työpajat ovat eritelty luvuissa 3.2, 3.5, 5.3 ja 5.4. Toteutin suunnittelemani ideointipajan, josta oheistuotteena syntyi nuorten ideoimia tulevaisuuden sähköisiä palveluita. Opinnäytetyön pohjana on käytetty konstruktiivista, soveltavaa tapaustutkimusta, jonka empiirisen osan tavoitteena oli kuvata, miten ideointipaja-menetelmää, (jossa asiakasta kuullaan luovassa ympäristössä) voidaan hyödyntää palvelumuotoilun avulla luovemmin uusien hankkeiden käytössä tulevaisuudessa.
Ideointipajassa esiin nousseet nuorten vastaukset antavat tämän aikakauden nuorten näkemyksiä tulevaisuuden sähköisten palveluiden kehittämisestä nuorille. Opinnäytetyön kuvaus perustuu asiakkaan kuulemiseen, painottuen palvelumuotoiluprosessin näkökulmaan ja kehittämistehtävän yhteydessä järjestettyihin ideointipajoihin (työpaja, workshop).