Mikkeli Kaupungin Kirjastopalvelut : Palveluiden tuottaminen yhteistyökunnille
Särkkä, Jesse (2013)
Särkkä, Jesse
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062314461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062314461
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli Mikkelin kaupungin kirjastotoimi. Opinnäytetyöni aiheena oli sel- vittää neljän Mikkelin yhteistyökunnan, Hirvensalmen, Pertunmaan, Puumalan sekä Ristiinan, päättävi- en elinten tyytyväisyyttä Mikkelin kaupungin heille tuottamiin kirjastopalveluihin. Päättävien elinten jäsenet käsittävät näiden kuntien johtavat virkamiehet, lautakuntien jäsenet sekä kunnanhallitusten jäse- net. Tutkimuksessa myös kysyttiin mitä vastaajat tiesivät uudesta sopimuksesta Mikkelin kaupungin ja näiden neljän kunnan välillä jonka tarkoituksena oli korvata vanhat sopimukset.
Suomen kuntien on tarjottava kuntien asukkaille lainmukaiset julkiset palvelut joihin kuuluvat myös kirjastopalveluiden järjestäminen joko itse tai yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Kuntien täytyy myös suorittaa säännöllistä laadunvalvontaa pitääkseen palvelut lain vaatimalla tasolla. Mikkelin kau- punki on tuottanut sekä omat että näiden neljän kunnan kirjastopalvelut lain vaatimalla tasolla. Mikkelin kaupunki on myös järjestänyt säännöllisesti asiakastyytyväisyyskyselyitä jotka ovat suunnattu kirjastojen asiakkaille. Mikkelin kaupunki ei ole kuitenkaan järjestänyt asiakastyytyväisyyskyselyitä sen omille asi- akkaille, näille neljälle kunnalle, tätä tutkimusta ennen.
Tutkimus suoritettiin välillä 7.11.2011 ja 20.11.2011 Webropol-Internet kyselytyökalulla. Kyselylomake oli standardoitu tutkimuslomake, joka sisälsi pääosin kysymyksiä valmiine vastausvaihtoehtoineen. Muu- tama kysymys oli ns. avoin kysymys. Kysely lähetettiin 65 henkilölle ja tutkimuksen vastausprosentiksi tuli 40 prosenttia jota voidaan pitää kohtuullisena mutta huomioon pitää kuitenkin ottaa se että vastaajat jakaantuivat neljään eri kuntaan.
Tutkimuksen tulokset voi tiivistää yhteen sanaan: positiivinen. Suurin osa vastauksista, niin monivalin- takysymyksistä kuin avoimistakin, oli positiivisia vain muutaman yksittäiskappaleen ollessa negatiivi- nen. Vastaajat olivat tyytyväisiä Mikkelin kaupungin tuottamiin kirjastopalveluihin eikä mitään tilastolli- sesti huomattavaa negatiivista tuloksista voinut löytää.
Suomen kuntien on tarjottava kuntien asukkaille lainmukaiset julkiset palvelut joihin kuuluvat myös kirjastopalveluiden järjestäminen joko itse tai yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Kuntien täytyy myös suorittaa säännöllistä laadunvalvontaa pitääkseen palvelut lain vaatimalla tasolla. Mikkelin kau- punki on tuottanut sekä omat että näiden neljän kunnan kirjastopalvelut lain vaatimalla tasolla. Mikkelin kaupunki on myös järjestänyt säännöllisesti asiakastyytyväisyyskyselyitä jotka ovat suunnattu kirjastojen asiakkaille. Mikkelin kaupunki ei ole kuitenkaan järjestänyt asiakastyytyväisyyskyselyitä sen omille asi- akkaille, näille neljälle kunnalle, tätä tutkimusta ennen.
Tutkimus suoritettiin välillä 7.11.2011 ja 20.11.2011 Webropol-Internet kyselytyökalulla. Kyselylomake oli standardoitu tutkimuslomake, joka sisälsi pääosin kysymyksiä valmiine vastausvaihtoehtoineen. Muu- tama kysymys oli ns. avoin kysymys. Kysely lähetettiin 65 henkilölle ja tutkimuksen vastausprosentiksi tuli 40 prosenttia jota voidaan pitää kohtuullisena mutta huomioon pitää kuitenkin ottaa se että vastaajat jakaantuivat neljään eri kuntaan.
Tutkimuksen tulokset voi tiivistää yhteen sanaan: positiivinen. Suurin osa vastauksista, niin monivalin- takysymyksistä kuin avoimistakin, oli positiivisia vain muutaman yksittäiskappaleen ollessa negatiivi- nen. Vastaajat olivat tyytyväisiä Mikkelin kaupungin tuottamiin kirjastopalveluihin eikä mitään tilastolli- sesti huomattavaa negatiivista tuloksista voinut löytää.