Vertaisena verkossa
Nyrhilä, Eija (2013)
Nyrhilä, Eija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090514988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090514988
Tiivistelmä
Suomessa peruskoulun jälkeisen tutkinnon puuttuminen on merkittävin yksittäinen työmarkkinoilta ja yhteiskunnasta syrjäyttävä tekijä. Suomessa on arviolta 110 000 20–29-vuotiasta nuorta ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Kysymys nuorten syrjäytymisestä on vakava ja nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen on asetettu hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi. Tampereen ammattikorkeakoulun koordinoiman Varustamo-hankkeen tarkoituksena oli luoda toiminta-aikanaan sosiaalisessa mediassa toimiva vertaisohjauksen toimintamalli, jolla sosiaalista eristäytymistä ja syrjäytymistä koulutus- ja työuralta pyritään ehkäisemään. Hanke koulutti nuoria toimimaan vertaisohjaajina toisille nuorille koulutuksen sekä työelämän nivelvaiheessa.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia vertaisohjaajilla on ollut työstään vertaisohjaajina sekä miten he ovat kokeneet verkkovertaisohjauksen toimintamallin sekä miten sitä voisi kehittää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu vertaisuuden, vertaisohjauksen ja verkossa tapahtuvan ohjauksen ympärille. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineiston keruussa käytettiin aineistotriangulaatiota. Pääaineistona oli teemahaastatteluin kerätty aineisto ja lisäksi hyödynnettiin hankkeessa tuotettuja aineistoja, kuten blogitekstejä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Vertaistuen merkitys on tiedostettu kauan sitten ja nuorilla vertaisten merkitys korostuu. Verkossa tapahtuvaa ohjausta, erityisesti vertaisohjausta on varsin vähän vielä tänä päivänä. Verkkovertaisohjaus työmenetelmänä pitää sisällään menestystekijöitä, joskin verkossa tapahtuva ohjaus on haasteellista ja vaatii ohjaajalta laaja-alaista osaamista. Vertaisohjauspalveluiden etuihin kuuluu se, että vertainen pystyy tarjoamaan sellaista tukea, johon ohjattavan on helppo samaistua. Vertaistukipalvelut verkossa koetaan usein myös matalan kynnyksen palveluiksi, jolloin palvelu koetaan helpommin lähestyttäväksi.
Varustamo-hankkeessa on tuotettu paljon tietoa eri sosiaalisen median välineiden käytöstä ja soveltuvuudesta ohjaustyössä nuorten kanssa. Haastavaa on nuorten tavoittaminen ja nuorilla monesti ennakkoluulot saattavat johtaa siihen, ettei palveluun uskalleta hakeutua. Verkossa tapahtuva ohjaus nähdään tulevaisuudessa työmenetelmänä, joka tulee lisääntymään nuorten parissa tehtävässä työssä. Jatkossa haasteena on myös verkossa tapahtuvan ohjauksen koulutus nykyisille ja tuleville alan ammattilaisille.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia vertaisohjaajilla on ollut työstään vertaisohjaajina sekä miten he ovat kokeneet verkkovertaisohjauksen toimintamallin sekä miten sitä voisi kehittää. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu vertaisuuden, vertaisohjauksen ja verkossa tapahtuvan ohjauksen ympärille. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineiston keruussa käytettiin aineistotriangulaatiota. Pääaineistona oli teemahaastatteluin kerätty aineisto ja lisäksi hyödynnettiin hankkeessa tuotettuja aineistoja, kuten blogitekstejä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Vertaistuen merkitys on tiedostettu kauan sitten ja nuorilla vertaisten merkitys korostuu. Verkossa tapahtuvaa ohjausta, erityisesti vertaisohjausta on varsin vähän vielä tänä päivänä. Verkkovertaisohjaus työmenetelmänä pitää sisällään menestystekijöitä, joskin verkossa tapahtuva ohjaus on haasteellista ja vaatii ohjaajalta laaja-alaista osaamista. Vertaisohjauspalveluiden etuihin kuuluu se, että vertainen pystyy tarjoamaan sellaista tukea, johon ohjattavan on helppo samaistua. Vertaistukipalvelut verkossa koetaan usein myös matalan kynnyksen palveluiksi, jolloin palvelu koetaan helpommin lähestyttäväksi.
Varustamo-hankkeessa on tuotettu paljon tietoa eri sosiaalisen median välineiden käytöstä ja soveltuvuudesta ohjaustyössä nuorten kanssa. Haastavaa on nuorten tavoittaminen ja nuorilla monesti ennakkoluulot saattavat johtaa siihen, ettei palveluun uskalleta hakeutua. Verkossa tapahtuva ohjaus nähdään tulevaisuudessa työmenetelmänä, joka tulee lisääntymään nuorten parissa tehtävässä työssä. Jatkossa haasteena on myös verkossa tapahtuvan ohjauksen koulutus nykyisille ja tuleville alan ammattilaisille.