HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun alumniprofiilin kartoitus
Ahlfors, Nina; Portin, Satu (2013)
Ahlfors, Nina
Portin, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090615029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090615029
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälainen on HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulusta valmistuneiden alumniprofiili. Tutkimuksen pohjalta tavoitteena oli saada tuloksia, joita HAAGA-HELIAn alumnikoordinaattorit voivat hyödyntää tulevaisuudessa alumnitoiminnan suunnittelussa ja alumniviestinnän kehittämisessä.
Tutkimus rajattiin koskemaan Helsingin toimipisteiden liiketalouden, myyntityön, rahoitus- ja finanssialan sekä International Business -koulutusohjelman alumneja. Kyseessä on HAAGA-HELIAn ensimmäinen kyseisten koulutusohjelmien alumneja koskeva tutkimus.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus jakautuu kahteen eri osaan; teoriaan ja empiiriseen. Empiirinen osa toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä, arvoasteikollisia kysymyksiä ja avoimen kysymyksen. Kyselylomake lähetettiin toukokuun 2013 aikana tutkittavan ryhmän 2800:lle alumnille, joiden sähköpostiosoitteet löytyivät alumnirekisteristä. Vastauksia saatiin 306 kappaletta, joten vastausprosentti oli 10,9.
Tulosten mukaan suurin osa alumneista ei ollut osallistunut alumnitapahtumiin viimeisen vuoden aikana, mutta olivat kiinnostuneet niistä tulevaisuudessa. Aktiivinen osallistuminen opiskelijatoimintaan vaikutti kiinnostukseen alumnitoimintaa kohtaan. Alumnit olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä työelämään opiskeluiden jälkeen. Tällä hetkellä vastaajat vastaanottavat alumnitoimintaan liittyvää viestintää pääasiassa sähköisten kanavien kautta ja niiden kautta halutaan saada tietoa myös tulevaisuudessa. Alumneja kiinnosti saada tietoa aihealueista ja tapahtumista, jotka edesauttavat heidän urakehitystään ja vahvistavat heidän ammattitaitoaan.
Tutkimus rajattiin koskemaan Helsingin toimipisteiden liiketalouden, myyntityön, rahoitus- ja finanssialan sekä International Business -koulutusohjelman alumneja. Kyseessä on HAAGA-HELIAn ensimmäinen kyseisten koulutusohjelmien alumneja koskeva tutkimus.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus jakautuu kahteen eri osaan; teoriaan ja empiiriseen. Empiirinen osa toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä, arvoasteikollisia kysymyksiä ja avoimen kysymyksen. Kyselylomake lähetettiin toukokuun 2013 aikana tutkittavan ryhmän 2800:lle alumnille, joiden sähköpostiosoitteet löytyivät alumnirekisteristä. Vastauksia saatiin 306 kappaletta, joten vastausprosentti oli 10,9.
Tulosten mukaan suurin osa alumneista ei ollut osallistunut alumnitapahtumiin viimeisen vuoden aikana, mutta olivat kiinnostuneet niistä tulevaisuudessa. Aktiivinen osallistuminen opiskelijatoimintaan vaikutti kiinnostukseen alumnitoimintaa kohtaan. Alumnit olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä työelämään opiskeluiden jälkeen. Tällä hetkellä vastaajat vastaanottavat alumnitoimintaan liittyvää viestintää pääasiassa sähköisten kanavien kautta ja niiden kautta halutaan saada tietoa myös tulevaisuudessa. Alumneja kiinnosti saada tietoa aihealueista ja tapahtumista, jotka edesauttavat heidän urakehitystään ja vahvistavat heidän ammattitaitoaan.