Vuoden 2010 Fin5-suunnistusviikon markkinoinnin kohdentaminen eri segmenteille
Lappalainen, Salla (2009)
Lappalainen, Salla
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178188
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vuonna 2010 järjestettävän Fin5-suunnistusviikon markkinointi. Suunnistusviikko järjestetään 12.–17. heinäkuuta Ruokolahdella ja Imatralla. Opinnäytetyön tavoitteena oli aiempien suunnistusviikkojen markkinointia tutkimalla selvittää, mitkä markkinointikeinot olisivat parhaat vuoden 2010 suunnistusviikon markkinoinnissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka suunnistusviikkoa voisi markkinoida tehokkaimmin eri segmenteille, ja onko markkinoinnin ajoitus ollut oikea. Tutkimus suoritettiin lähettämällä tutkimukseen valituille henkilöille sähköpostitse avoin kyselylomake.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tapahtumaa, tapahtuman luokitteluja ja tapahtuman ominaispiirteitä. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin monipuolisesti markkinointia, muun muassa markkinoinnin kilpailukeinoja sekä segmentoimista. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin pääasiassa alan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin lähettämällä rajatulle kohderyhmälle sähköpostitse kyselylomake. Kyselylomake lähetettiin kuuden edellisvuoden suunnistusviikon markkinointivastaavalle. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, joiden avulla pystyttiin osoittamaan vastaajien tietämys aiheesta. Tutkimuksessa saadun aineiston analysointimenetelminä käytettiin teemoittelua ja tyypittelyä.
Tutkimuksessa selvisi, kuinka osallistujamarkkinoinnissa paljon käytetty seurapostitus ei välttämättä saavuta niitä tuloksia, joita siltä on odotettu. Seurapostitusten tehokkuuden arvioiminen ja lopputulos nähtiin ongelmallisena. Internetin merkitys osallistujamarkkinoinnissa nähtiin erittäin tärkeänä, kuten myös tapahtumamarkkinoinnin. Kuntosuunnistajat nähtiin myös merkittävänä segmenttinä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tapahtumaa, tapahtuman luokitteluja ja tapahtuman ominaispiirteitä. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin monipuolisesti markkinointia, muun muassa markkinoinnin kilpailukeinoja sekä segmentoimista. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin pääasiassa alan kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin lähettämällä rajatulle kohderyhmälle sähköpostitse kyselylomake. Kyselylomake lähetettiin kuuden edellisvuoden suunnistusviikon markkinointivastaavalle. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, joiden avulla pystyttiin osoittamaan vastaajien tietämys aiheesta. Tutkimuksessa saadun aineiston analysointimenetelminä käytettiin teemoittelua ja tyypittelyä.
Tutkimuksessa selvisi, kuinka osallistujamarkkinoinnissa paljon käytetty seurapostitus ei välttämättä saavuta niitä tuloksia, joita siltä on odotettu. Seurapostitusten tehokkuuden arvioiminen ja lopputulos nähtiin ongelmallisena. Internetin merkitys osallistujamarkkinoinnissa nähtiin erittäin tärkeänä, kuten myös tapahtumamarkkinoinnin. Kuntosuunnistajat nähtiin myös merkittävänä segmenttinä.