LASTENSUOJELUN TYÖNTEKIJÖIDEN NÄKEMYKSIÄ KIINTYMYSSUHTEEN TUKEMISESTA PIENRYHMÄKODISSA
Salonen, Elina; Eloranta, Lotta (2013)
Salonen, Elina
Eloranta, Lotta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615596
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvittää, miten lastensuojelun ryhmäkodissa voidaan tukea lasten kiintymyssuhteen muodostumista. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää menetelmiä, joilla voidaan tukea kiintymyssuhteen vahvistamista ryhmäkodissa sekä tutkia kiintymyssuhteen mahdollisen muodostumisen haasteita. Teoreettisena viitekehyksenä on kiintymyssuhdeteorian näkökulma, jonka mukaan kehityksen vaurioituminen ja korjaantuminen tapahtuvat vuorovaikutuksessa lapsen ja kasvattajan välillä. Työssä pohditaan myös sitä, kuinka paljon sijaiskasvattajan oma kiintymyssuhdehistoria ja kasvatustietoisuus vaikuttavat lastensuojelutyön tekemiseen.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ryhmäkoti Tinttarallaan, joka on yksityinen Kuusankoskella sijaitseva lastensuojelulaitos. Tarkoituksena oli löytää menetelmiä ja tietoa, joiden avulla Ryhmäkoti Tinttaralla pystyy kehittämään toimintaansa ja kasvattamaan lasten tunnepuolen hyvinvointia.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat tämän päivän lastensuojelu ja lastensuojelua ohjaavat lait, kiintymyssuhdeteoria, kiintymyssuhteen kehittyminen sekä sen merkitys ja vauriot. Tutkimusaineiston keruu suoritettiin kvalitatiivisena, yksilöllisten teemahaastattelujen pohjalta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä Ryhmäkoti Tinttarallan työntekijää, joiden vastauksia analysoitiin kerättyyn teoriaan pohjaten.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esiin nousivat erityisesti kasvattajan oman kiintymyssuhdehistorian tunteminen sekä kasvatustietoisuus. Ryhmäkodissa kiintymyssuhdetta tukevia ja arjessa toimivia menetelmiä ovat muun muassa lähiaikuisuus sekä kasvattajan oman asenne ja sensitiivisyys työn tekemiseen.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ryhmäkoti Tinttarallaan, joka on yksityinen Kuusankoskella sijaitseva lastensuojelulaitos. Tarkoituksena oli löytää menetelmiä ja tietoa, joiden avulla Ryhmäkoti Tinttaralla pystyy kehittämään toimintaansa ja kasvattamaan lasten tunnepuolen hyvinvointia.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat tämän päivän lastensuojelu ja lastensuojelua ohjaavat lait, kiintymyssuhdeteoria, kiintymyssuhteen kehittyminen sekä sen merkitys ja vauriot. Tutkimusaineiston keruu suoritettiin kvalitatiivisena, yksilöllisten teemahaastattelujen pohjalta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä Ryhmäkoti Tinttarallan työntekijää, joiden vastauksia analysoitiin kerättyyn teoriaan pohjaten.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä esiin nousivat erityisesti kasvattajan oman kiintymyssuhdehistorian tunteminen sekä kasvatustietoisuus. Ryhmäkodissa kiintymyssuhdetta tukevia ja arjessa toimivia menetelmiä ovat muun muassa lähiaikuisuus sekä kasvattajan oman asenne ja sensitiivisyys työn tekemiseen.