3D- Visualisointipalveluiden toimintaedellytysten selvittäminen Jyväskylän seudulla
Lahtinen, Johanna (2013)
Lahtinen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092615598
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisilla markkinoilla toimeksiantaja, Visualisointipalvelu Divion toimii kilpailun näkökulmasta ja miten nämä asiat vaikuttavat yrityksen tulevaisuuden suunnitelmiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä alalla toimivat kilpailijat ajattelevat itsestään ja omista ja kilpailijoidensa toiminta mahdollisuuksista nyt ja tulevaisuudessa. Aihe oli toimeksiantajalle tarpellinen, sillä yrityksellä ei ollut käytössään aiempaa kilpailijatietoutta, jonka avulla se voisi kehittää omaa toimintaansa. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin tehty toimeksiantajalle.
Tutkimusstrategian valinnassa parhaiten toimivaksi osoittautui kvantitatiivinen tutkimus, koska tutkimusjoukko oli hyvin pieni ja vastauksista tarvittiin tilastollista esitystapaa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey, eli kyselytutkimus. Kyselylomakkeet lähetettiin Jyväskylän seudulla toimiville 3D- visualisointipalveluyrityksille sähköpostin välityksellä.
Tutkimuksessa selvisi, että Visualisointipalvelu Divionin kilpailijoilla on melko vahva käsitys itsestään ja tulevaisuuden suunnitelmistaan. Yhteistä kaikille on kuitenkin se, että asiakkaita saisi olla enemmänkin. Tuloksien avulla Visualisointipalvelu Divion voi kategorioida itsensä kilpailijoihinsa nähden ja tunnistaa pahimmat kilpailijansa, sekä kehittää omaa liiketoimintaansa alan tarpeita vastaavaksi.
Tutkimusstrategian valinnassa parhaiten toimivaksi osoittautui kvantitatiivinen tutkimus, koska tutkimusjoukko oli hyvin pieni ja vastauksista tarvittiin tilastollista esitystapaa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin survey, eli kyselytutkimus. Kyselylomakkeet lähetettiin Jyväskylän seudulla toimiville 3D- visualisointipalveluyrityksille sähköpostin välityksellä.
Tutkimuksessa selvisi, että Visualisointipalvelu Divionin kilpailijoilla on melko vahva käsitys itsestään ja tulevaisuuden suunnitelmistaan. Yhteistä kaikille on kuitenkin se, että asiakkaita saisi olla enemmänkin. Tuloksien avulla Visualisointipalvelu Divion voi kategorioida itsensä kilpailijoihinsa nähden ja tunnistaa pahimmat kilpailijansa, sekä kehittää omaa liiketoimintaansa alan tarpeita vastaavaksi.