Liiketoimintasuunnitelma toiminnan aloittamisen apuna liikelahjojen maahantuontiyrityksessä
Jalonen, Jussi (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091915420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091915420
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä alustava liiketoimintasuunnitelma toimintansa aloittaneelle maahantuontiyritykselle. Yritys on alun perin tarkoitettu sivutoimiseksi yritykseksi yrittäjien palkkatyön ohella harjoitettavaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää liiketoimintasuunnitelman avulla, onko päätoimiseksi yrittäjäksi ryhtyminen kannattavaa. Liiketoimintasuunnitelman avulla kartoitettiin potentiaaliset asiakkaat, markkinatilanne, mahdolliset heikkoudet sekä miten yritystä voidaan kehittää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yrittäjyyttä Suomessa ja sen kehityssuuntaa. Lisäksi tarkasteltiin yrityksen perustamista, ja mistä on mahdollista saada apua, mikäli yritystoiminnan alussa on vaikeuksia. Liiketoimintasuunnitelmassa pohdittiin yritystä ja tämän liikeideaa, osaamista sekä tuotteita ja palveluita.
Alustavassa liiketoimintasuunnitelmassa kartoitettiin myös alustavasti yrityksen asiakkaat, markkinat ja kilpailijat. Lisäksi tarkasteltiin maahantuontitoiminnan harjoittamista ja markkinointia eli tarkasteltiin toimintaympäristöä kokonaisvaltaisesti. Maahantuontitoiminta on jatkuvasti kasvava toimiala, sillä suuri osa edullisista hyödyllisistä välttämättömyyksistä tuodaan Suomen rajojen ulkopuolelta. Juuri tämän takia yritys on olemassa.
Valmistuneen opinnäytetyön perusteella aiottua yritystoimintaa kannattaa harjoittaa sen kannattavuuden vuoksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yrittäjyyttä Suomessa ja sen kehityssuuntaa. Lisäksi tarkasteltiin yrityksen perustamista, ja mistä on mahdollista saada apua, mikäli yritystoiminnan alussa on vaikeuksia. Liiketoimintasuunnitelmassa pohdittiin yritystä ja tämän liikeideaa, osaamista sekä tuotteita ja palveluita.
Alustavassa liiketoimintasuunnitelmassa kartoitettiin myös alustavasti yrityksen asiakkaat, markkinat ja kilpailijat. Lisäksi tarkasteltiin maahantuontitoiminnan harjoittamista ja markkinointia eli tarkasteltiin toimintaympäristöä kokonaisvaltaisesti. Maahantuontitoiminta on jatkuvasti kasvava toimiala, sillä suuri osa edullisista hyödyllisistä välttämättömyyksistä tuodaan Suomen rajojen ulkopuolelta. Juuri tämän takia yritys on olemassa.
Valmistuneen opinnäytetyön perusteella aiottua yritystoimintaa kannattaa harjoittaa sen kannattavuuden vuoksi.