Puheeksi ottamisen työvälineen kehittäminen huumeiden käyttäjien terveys- ja sosiaalineuvonnassa
Hyvönen, Hanni (2013)
Hyvönen, Hanni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315826
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hyvönen, Hanni, Puheeksi ottamisen työvälineen kehittäminen huumeiden käyttäjien terveys- ja sosiaalineuvonnassa. Syksy 2013, 71 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (Ylempi AMK).
Opinnäytetyöni tavoitteena oli analysoida, kuinka uusi puheeksi ottamisen työväline toimii terveys- ja sosiaalineuvonnassa. Puheeksiottamisen työväline on sähköinen kyselylomake, jota käydään läpi vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Kyselylomake sisältää erilaisia osioita, joiden avulle pyritään kartoittamaan asiakkaan sen hetkistä elämän tilannetta. Kyselylomakkeen tarkoituksena on kerätä erilaisia taustatietoja asiakkaiden tilanteesta hyödyntäen niitä terveys- ja sosiaalineuvonnan kehittämiseen. Tiedon tarve ei ole ainoastaan työn kehittäminen, vaan tietoa tarvitaan nopeisiin interventioihin asiakkaiden keskuudessa, kun havaitaan erilaisia riskitekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaiden hyvinvointiin. Riskitilanteita voivat olla esimerkiksi uudet päihteet, joiden uskotaan aiheuttavan vakavia terveysriskejä asiakkaille heidän niitä käyttäessä.
Kyselylomaketta ovat kehittäneet A-klinikkasäätiön eri terveys- ja sosiaalineuvontapisteet valtakunnallisesti. Kehittämisprosessiin osallistui neljä eri toimipistettä, jotka toimivat prosessissa tasavertaisina kehittäjinä. Kehittämisprosessi on käytännöntyön kehittämistä, joka realistisella tasolla tutkii käytännöntyössä tapahtuvaa toimintaa ja sen toimivuutta sitä analysoiden sekä uusia kehittämisideoita etsien.
Kyselylomaketta on käytetty vaihtelevasti eri toimipisteissä. Sen käytettävyyttä ja toimivuutta haluttiin analysoida tarkemmin, jonka seurauksena tämä opinnäytetyö tehtiin. Kyselylomakkeen käytettävyyden ja toimivuuden tutkimiseen haastattelin neljää työntekijää eri toimintapisteissä. Haastattelu tapahtui teemahaastattelun menetelmin. Valmistin haastattelurungon ja kaikki haastattelutilanteet nauhoitettiin, purettiin sanasta sanaan ja analysoitiin.
Haastattelujen tulosten tiedon perusteella kyselylomakkeen eri osiot ovat käytettävyyden kannalta hyvin erilaisia. Vain terveysneuvonnan osiot toimivat asiakastilanteissa. Sosiaalineuvonnan osuus ei toteudu kyselylomakkeen avulla. Ja siihen haastateltavat halusivat nopeaa muutosta ja uutta kehittämisprosessia.
Saadut tulokset tulevat johtamaan uusiin kehittämistehtäviin työryhmän kanssa.
Asiasanat: puheeksiotto, huumeongelmat, osallisuus, luottamus, vuorovaikutus, terveysneuvonta, neuvonta, sosiaalipalvelut
Hyvönen, Hanni, Puheeksi ottamisen työvälineen kehittäminen huumeiden käyttäjien terveys- ja sosiaalineuvonnassa. Syksy 2013, 71 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (Ylempi AMK).
Opinnäytetyöni tavoitteena oli analysoida, kuinka uusi puheeksi ottamisen työväline toimii terveys- ja sosiaalineuvonnassa. Puheeksiottamisen työväline on sähköinen kyselylomake, jota käydään läpi vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Kyselylomake sisältää erilaisia osioita, joiden avulle pyritään kartoittamaan asiakkaan sen hetkistä elämän tilannetta. Kyselylomakkeen tarkoituksena on kerätä erilaisia taustatietoja asiakkaiden tilanteesta hyödyntäen niitä terveys- ja sosiaalineuvonnan kehittämiseen. Tiedon tarve ei ole ainoastaan työn kehittäminen, vaan tietoa tarvitaan nopeisiin interventioihin asiakkaiden keskuudessa, kun havaitaan erilaisia riskitekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaiden hyvinvointiin. Riskitilanteita voivat olla esimerkiksi uudet päihteet, joiden uskotaan aiheuttavan vakavia terveysriskejä asiakkaille heidän niitä käyttäessä.
Kyselylomaketta ovat kehittäneet A-klinikkasäätiön eri terveys- ja sosiaalineuvontapisteet valtakunnallisesti. Kehittämisprosessiin osallistui neljä eri toimipistettä, jotka toimivat prosessissa tasavertaisina kehittäjinä. Kehittämisprosessi on käytännöntyön kehittämistä, joka realistisella tasolla tutkii käytännöntyössä tapahtuvaa toimintaa ja sen toimivuutta sitä analysoiden sekä uusia kehittämisideoita etsien.
Kyselylomaketta on käytetty vaihtelevasti eri toimipisteissä. Sen käytettävyyttä ja toimivuutta haluttiin analysoida tarkemmin, jonka seurauksena tämä opinnäytetyö tehtiin. Kyselylomakkeen käytettävyyden ja toimivuuden tutkimiseen haastattelin neljää työntekijää eri toimintapisteissä. Haastattelu tapahtui teemahaastattelun menetelmin. Valmistin haastattelurungon ja kaikki haastattelutilanteet nauhoitettiin, purettiin sanasta sanaan ja analysoitiin.
Haastattelujen tulosten tiedon perusteella kyselylomakkeen eri osiot ovat käytettävyyden kannalta hyvin erilaisia. Vain terveysneuvonnan osiot toimivat asiakastilanteissa. Sosiaalineuvonnan osuus ei toteudu kyselylomakkeen avulla. Ja siihen haastateltavat halusivat nopeaa muutosta ja uutta kehittämisprosessia.
Saadut tulokset tulevat johtamaan uusiin kehittämistehtäviin työryhmän kanssa.
Asiasanat: puheeksiotto, huumeongelmat, osallisuus, luottamus, vuorovaikutus, terveysneuvonta, neuvonta, sosiaalipalvelut