Pitkäaikaistyöttömien hyvinvoinnin lisääminen terveyttä edistävin keinoin : kurssimuotoinen elämäntapaohjaus
Lax, Elisa; Luoma, Sanni (2013)
Lax, Elisa
Luoma, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102416308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena ja tavoitteena on pitkäaikaistyöttömien hyvinvoinnin lisääminen ja terveyden edistäminen. Opinnäytetyö on kaksiosainen, ja sen ensimmäisessä osassa kehitettiin intensiivikurssi, jonka avulla pyrittiin vahvistamaan osallistujien itsetuntoa ja tarjoamaan elämäntapaohjausta voimavaraistavin keinoin. Kurssille valitut sisällöt ja menetelmät perustuvat teoreettisen viitekehyksen osoittamiin työttömien terveyshaasteisiin ja hyväksi havaittuihin toimintatapoihin. Opinnäytetyö kuuluu Turun ammattikorkeakoulun ”Terveesti tulevaisuuteen” – hankkeeseen, joka on osa Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI).
Opinnäytetyö on menetelmältään toiminnallinen eli työssä tulee yhdistää käytännön toteutus ja sen raportointi tutkimusviestinnän keinoin. Kirjallisuuskatsauksen perusteella on muodostunut työn teoreettinen viitekehys, joka osoittaa työttömyydellä olevan terveyttä heikentävä vaikutus. Työttömien terveyden edistäminen Suomessa on pääasiassa lain velvoittamaa työllistymiseen tähtäävää toimintaa. Uudemman näkökulman tarjoamiseksi opinnäytetyö pyrkii työttömien terveyden edistämiseen ja hyvinvoinnin lisäämiseen ottamatta kantaa työllistymiseen. Lisäksi työssä perehdytään ryhmäohjauksen teoriaan toimivan kurssin järjestämiseksi.
Kurssi on suunniteltu toteutettavaksi ryhmämuotoisena vertaistuen hyödyntämiseksi ja valitut menetelmät perustuvat toiminnallisuuteen osallistujien aktivoimiseksi. Kurssisisältö koostuu sekä yksilö että ryhmätyöskentelynä toteutettavista itsetuntoa vahvistavista harjoituksista ja mahdollisimman monipuolisesta elämäntapaohjauksesta.
Kurssin toteuttamiseksi ja osallistujien rekrytoimiseksi kurssista laadittiin mainos, joka vietiin useisiin mahdollisiin työttömien kohtaamispaikkoihin. Kurssille ei kuitenkaan saatu riittävästi osallistujia sen toteuttamiseksi. Osallistujien puuttumiseen johtavien syiden selvittämiseksi järjestettiin arviointikeskustelu. Keskustelussa nousi hyviä ehdotuksia huomioonotettavista tekijöistä järjestettäessä vastaavanlaista toimintaa jatkossa. Kurssin sisältö koettiin hyväksi keskusteluun perustuen. Näin ollen opinnäytetyön toisena osana järjestettiin suunnitellun kurssin sisältöä hyödyntäen kertaluonteinen toiminnallinen luento. Tavoitteena oli testata käytännössä valittujen menetelmien toimivuutta sekä saada informaatiota tämänkaltaisen toiminnan hyödyllisyydestä. Saatu luentopalaute oli hyvää, joten vastaavalle toiminnalle vaikuttaisi olevan siis tarvetta myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on menetelmältään toiminnallinen eli työssä tulee yhdistää käytännön toteutus ja sen raportointi tutkimusviestinnän keinoin. Kirjallisuuskatsauksen perusteella on muodostunut työn teoreettinen viitekehys, joka osoittaa työttömyydellä olevan terveyttä heikentävä vaikutus. Työttömien terveyden edistäminen Suomessa on pääasiassa lain velvoittamaa työllistymiseen tähtäävää toimintaa. Uudemman näkökulman tarjoamiseksi opinnäytetyö pyrkii työttömien terveyden edistämiseen ja hyvinvoinnin lisäämiseen ottamatta kantaa työllistymiseen. Lisäksi työssä perehdytään ryhmäohjauksen teoriaan toimivan kurssin järjestämiseksi.
Kurssi on suunniteltu toteutettavaksi ryhmämuotoisena vertaistuen hyödyntämiseksi ja valitut menetelmät perustuvat toiminnallisuuteen osallistujien aktivoimiseksi. Kurssisisältö koostuu sekä yksilö että ryhmätyöskentelynä toteutettavista itsetuntoa vahvistavista harjoituksista ja mahdollisimman monipuolisesta elämäntapaohjauksesta.
Kurssin toteuttamiseksi ja osallistujien rekrytoimiseksi kurssista laadittiin mainos, joka vietiin useisiin mahdollisiin työttömien kohtaamispaikkoihin. Kurssille ei kuitenkaan saatu riittävästi osallistujia sen toteuttamiseksi. Osallistujien puuttumiseen johtavien syiden selvittämiseksi järjestettiin arviointikeskustelu. Keskustelussa nousi hyviä ehdotuksia huomioonotettavista tekijöistä järjestettäessä vastaavanlaista toimintaa jatkossa. Kurssin sisältö koettiin hyväksi keskusteluun perustuen. Näin ollen opinnäytetyön toisena osana järjestettiin suunnitellun kurssin sisältöä hyödyntäen kertaluonteinen toiminnallinen luento. Tavoitteena oli testata käytännössä valittujen menetelmien toimivuutta sekä saada informaatiota tämänkaltaisen toiminnan hyödyllisyydestä. Saatu luentopalaute oli hyvää, joten vastaavalle toiminnalle vaikuttaisi olevan siis tarvetta myös tulevaisuudessa.