Opettajan kokemuksia maahanmuuttajaopiskelijan opetuksesta
Salminen, Antti (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Salminen, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017479
Tiivistelmä
Hanke perustuu suoraan työ ja kouluelämän tarpeisiin. Itse opetan kone- ja metalli alan perustutkintoa jossa on sekaryhmänä eripuolilta maahan muuttaneita ja Suomalaisia opiskelijoita. Tällöin opettajan työtä vaikeuttaa varsinkin maahanmuuttaja opiskelijoiden eritasoinen kielitaito ja näin ollen kommunikointiin pitää panostaa enemmän opetuksen toimimiseksi.
Tavoitteena on, että hankkeesta olisi hyötyä sekä oppilaille että opettajille erilaisissa opetus- ja oppimistilanteissa. Näin pystyttäisiin saavuttamaan molemmille osapuolille etua ja hyötyä. Tavoitteena on myös selkeyttää käytännön opetustyön toimintatapoja.
Oppilaitoksissa on työskennelty jo pitkään maahanmuuttajaryhmien kanssa. Hankkeella on yhteys opettajakoulutuksen eri näkökulmiin. Pyrin jatkossa hyödyntämään hankkeessa käsittelemiäni asioita ja sen mukana tullutta tieto ja taitoa. Olen hankkeen aikana haastatellut erään ammattikoulun opettajia ja opiskelijoita sekä näin saanut kosketuspintaa maahanmuuttaja opiskelijoihin ja heidän opettajiinsa. Kehittämishanke koostuu kirjallisesta osasta, jonka perustana ovat haastattelut, omat kokemukset, kirjallisuus sekä internet- lähteet.
Tavoitteena on, että hankkeesta olisi hyötyä sekä oppilaille että opettajille erilaisissa opetus- ja oppimistilanteissa. Näin pystyttäisiin saavuttamaan molemmille osapuolille etua ja hyötyä. Tavoitteena on myös selkeyttää käytännön opetustyön toimintatapoja.
Oppilaitoksissa on työskennelty jo pitkään maahanmuuttajaryhmien kanssa. Hankkeella on yhteys opettajakoulutuksen eri näkökulmiin. Pyrin jatkossa hyödyntämään hankkeessa käsittelemiäni asioita ja sen mukana tullutta tieto ja taitoa. Olen hankkeen aikana haastatellut erään ammattikoulun opettajia ja opiskelijoita sekä näin saanut kosketuspintaa maahanmuuttaja opiskelijoihin ja heidän opettajiinsa. Kehittämishanke koostuu kirjallisesta osasta, jonka perustana ovat haastattelut, omat kokemukset, kirjallisuus sekä internet- lähteet.