Diplegia spastica -lapsen motorisen toiminnan tukeminen : Ohjevihkonen motorista toimintaa tukevista harjoitteista
Jokinen, Johanna; Österlund, Johanna (2009)
Jokinen, Johanna
Österlund, Johanna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016633
Tiivistelmä
Diplegia spastica, eli kaksoisjäykkähalvaus on yksi CP-vamman (Cerebral Palsy) spastisista muodoista. Opinnäytetyö kokosi tietoa tästä CP-vamman muodosta. Sana diplegia viittaa kaksoishalvaukseen kun taas spastica jäykkä- tai kankeahalvaukseen. Diplegia spastica on liikuntavamma. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälistä luokitusta (ICF). Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina toimi Mysafysio Oy fysio- ja NDT-terapeutti Anne Tammilehto.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia selkeä ja käyttökelpoinen ohjevihkonen lapselle ja hänen lähipiirilleen, johon koottiin harjoitteita diplegia spastica -lapsille. Diplegia spastica -lapsen toiminnan rajoitteet tuntemalla muodostui tavoitteet, jotka olivat tärkeässä asemassa ohjevihkosen harjoitteiden suunnittelussa. Harjoitteiden tavoitteena oli tukea lapsen motorista toimintaa. Ohjevihkosen tavoitteena oli motivoida lasta saavuttamaan harjoitteiden avulla itsenäisemmän toimintakyvyn. Tärkeäksi tavoitteeksi muodostui myös pyrkimys motivoida lapsen lähipiirissä toimivia henkilöitä sekä kuntouttamaan diplegia spastica -lasta että ottamaan hänet rohkeammin mukaan esimerkiksi liikuntatuokioihin ja ryhmätilanteisiin. Ohjevihkonen rakennettiin terveysaineiston laatukriteereitä mukaillen.
Asiantuntijuuteen perustuvien harjoitteiden käyttö tukee parhaalla mahdollisella tavalla diplegia spastica -lapsen motorista toimintaa ja takaa siten laadukkaan terapian. Harjoitteilla voidaan tukea lapsen toimintaa arjessa. Diplegia spastica -lapsi pystyy tekemään monia asioita, joita muutkin tekevät, kunhan niitä tarpeen tullen sovelletaan hänen kykyjensä mukaan tehtäviksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia selkeä ja käyttökelpoinen ohjevihkonen lapselle ja hänen lähipiirilleen, johon koottiin harjoitteita diplegia spastica -lapsille. Diplegia spastica -lapsen toiminnan rajoitteet tuntemalla muodostui tavoitteet, jotka olivat tärkeässä asemassa ohjevihkosen harjoitteiden suunnittelussa. Harjoitteiden tavoitteena oli tukea lapsen motorista toimintaa. Ohjevihkosen tavoitteena oli motivoida lasta saavuttamaan harjoitteiden avulla itsenäisemmän toimintakyvyn. Tärkeäksi tavoitteeksi muodostui myös pyrkimys motivoida lapsen lähipiirissä toimivia henkilöitä sekä kuntouttamaan diplegia spastica -lasta että ottamaan hänet rohkeammin mukaan esimerkiksi liikuntatuokioihin ja ryhmätilanteisiin. Ohjevihkonen rakennettiin terveysaineiston laatukriteereitä mukaillen.
Asiantuntijuuteen perustuvien harjoitteiden käyttö tukee parhaalla mahdollisella tavalla diplegia spastica -lapsen motorista toimintaa ja takaa siten laadukkaan terapian. Harjoitteilla voidaan tukea lapsen toimintaa arjessa. Diplegia spastica -lapsi pystyy tekemään monia asioita, joita muutkin tekevät, kunhan niitä tarpeen tullen sovelletaan hänen kykyjensä mukaan tehtäviksi.