Kohti järjestelmällistä laatua. : Clerica Oy.
Aaltonen, Sari (2013)
Aaltonen, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017546
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli aloittaa järjestelmällisen laatujärjestelmän rakentaminen toimeksiantajalle. Kohdeyrityksenä oli kokonaisvaltaisia taloushallinnon palveluja tarjoava yritys, jonka toiminta on kasvanut merkittävästi lyhyessä ajassa.
Opinnäytetyössä käytetty menetelmä oli toiminnallinen, mutta työhön sisältyi myös laadullisen tutkimuksen piirteitä viitekehyksen osuudessa. Teoria työhön löytyi laatukirjallisuudesta, Taloushallintoliiton toimialastandardista ja ohjeistuksista, ajantasaisesta lainsäädännöstä sekä muusta taloushallinnon ja liiketoiminnan kirjallisuudesta ja muista julkaisuista.
Työn tuotoksena syntyi yrityksen ensimmäinen laatukäsikirja, jota päivitetään jatkossa huomattujen tarpeiden ja muutosten myötä. Laatukäsikirjan laatimisen pohjana sekä koko opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin Taloushallintoliiton toimialastandardia, jota kohdeyritys on auktorisoituna tilitoimistona velvollinen noudattamaan. Prosessi aloitti kohdeyrityksessä järjestelmällisen laatutyön.
Opinnäytetyön aikana kävi ilmi, että yrityksen laatutyö on jatkuvaa ja sen täytyy olla järjestelmällistä. Yritysjohdon ja koko henkilöstön sitoutuminen havaittiin laatutyön onnistumisen edellytykseksi.
Opinnäytetyössä käytetty menetelmä oli toiminnallinen, mutta työhön sisältyi myös laadullisen tutkimuksen piirteitä viitekehyksen osuudessa. Teoria työhön löytyi laatukirjallisuudesta, Taloushallintoliiton toimialastandardista ja ohjeistuksista, ajantasaisesta lainsäädännöstä sekä muusta taloushallinnon ja liiketoiminnan kirjallisuudesta ja muista julkaisuista.
Työn tuotoksena syntyi yrityksen ensimmäinen laatukäsikirja, jota päivitetään jatkossa huomattujen tarpeiden ja muutosten myötä. Laatukäsikirjan laatimisen pohjana sekä koko opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin Taloushallintoliiton toimialastandardia, jota kohdeyritys on auktorisoituna tilitoimistona velvollinen noudattamaan. Prosessi aloitti kohdeyrityksessä järjestelmällisen laatutyön.
Opinnäytetyön aikana kävi ilmi, että yrityksen laatutyö on jatkuvaa ja sen täytyy olla järjestelmällistä. Yritysjohdon ja koko henkilöstön sitoutuminen havaittiin laatutyön onnistumisen edellytykseksi.