SANAT LASKUSILTANA - SANANLASKUT SILTANA : Sananlaskujen käyttö maahanmuuttajien työelämävalmennuksessa
Löytty, Päivi (2013)
Löytty, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417957
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Löytty, Päivi. Sanat laskusiltana – sananlaskut siltana. Sananlaskujen käyttö maahanmuuttajien työelämävalmennuksessa. Syksy 2013, 85 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää metodinen malli, jolla voidaan sananlaskujen avulla tukea maahanmuuttajien suomen kielen ja työkulttuurin oppimista, sekä auttaa heidän työelämään valmentamistaan. Kokeilu toteutettiin Tampereen evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän yhteiskunnallisen työn, Nekalan Monikulttuurisuus-hankkeessa NEMO, Viinikan seurakunnan Nekalan seurakunnan tiloissa ajalla 2.4. - 15.4.2013.
Menetelmän kehittely oli viiden oppitunnin kestoinen prosessi. Maahanmuuttaja opiskelijoita oli viisi ja he tulivat kolmesta eri kulttuurista. Tunnit valmisteltiin ja pidettiin yhdessä NEMO–hankkeen suomen kielen opettajan kanssa. Oppitunneilla opetuksen ja valmennuksen tukena käytettiin työstä kertovia sananlaskuja. Niiden avulla pureuduttiin kulttuurisiin ilmiöihin ja merkityksiin, suomen kieleen ja työelämään valmentamiseen. Oppituntien kokonaisuudessa huomioitiin opiskelijoiden erilaiset oppimistyylit: auditiivinen, visuaalinen ja kinesteettinen. Sananlaskujen sisältöjä opiskeltiin kuulemiseen, näköhavaintoihin ja liikkumiseen perustuvien oppimistyylien mukaan. Hankkeessa pyrittiin kehittämään monipuolinen, kiinnostava ja aikuisia opiskelijoita innostava opiskelumetodi. Kansanperinnettä ja kaikissa kulttuureissa sukupolvelta toiselle periytyviä elämänviisauksia hyödyntämällä voidaan tukea maahanmuuttajia. Maata ja kulttuuria vaihtava ihminen on sopeutumisprosessissa adaptoituakseen uuden kulttuurin yhteiskuntaan ja työelämään. Siinä hän tarvitsee ymmärtävää tukea ja ohjausta, jossa otetaan huomioon myös hänen taakse jäänyt kulttuurinsa.
Sananlaskujen viisaudet ja yli ikäpolvien, kansallisten ja maiden rajojen ulottuvat elämänohjeet yhdistävät ihmisiä ja edistävät kaksisuuntaista kotoutumista. Niiden avulla voidaan työelämässä rakentaa ymmärryksen siltoja toisilleen vieraiden kansojen, kulttuurien, kielien ja ihmisten välille. Kehitelty metodinen malli mahdollisti opiskelussa luontevan, aidon ja vuorovaikutuksellisen kanssakäymisen. Opiskelijoiden suomen kielen taidot kehittyivät, kulttuurin ymmärrys sekä ymmärrys maahanmuuttajalle uudesta työkulttuurista sai tukea ja vahvistusta. Näin opinnäytetyölle asetettu tavoite toteutui. Prosessista muodostunut malli on käyttökelpoinen maahanmuuttajien työelämävalmennuksessa. Sananlaskut koskettavat lähes kaikkia elämän alueita ja siksi niiden käyttämistä tällaista metodista mallia hyödyntäen voidaan suositella muissakin diakonisissa yhteyksissä.
Asiasanat: maahanmuutto, maahanmuuttajat, työelämävalmennus, sananlasku, kotouttaminen
Löytty, Päivi. Sanat laskusiltana – sananlaskut siltana. Sananlaskujen käyttö maahanmuuttajien työelämävalmennuksessa. Syksy 2013, 85 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää metodinen malli, jolla voidaan sananlaskujen avulla tukea maahanmuuttajien suomen kielen ja työkulttuurin oppimista, sekä auttaa heidän työelämään valmentamistaan. Kokeilu toteutettiin Tampereen evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän yhteiskunnallisen työn, Nekalan Monikulttuurisuus-hankkeessa NEMO, Viinikan seurakunnan Nekalan seurakunnan tiloissa ajalla 2.4. - 15.4.2013.
Menetelmän kehittely oli viiden oppitunnin kestoinen prosessi. Maahanmuuttaja opiskelijoita oli viisi ja he tulivat kolmesta eri kulttuurista. Tunnit valmisteltiin ja pidettiin yhdessä NEMO–hankkeen suomen kielen opettajan kanssa. Oppitunneilla opetuksen ja valmennuksen tukena käytettiin työstä kertovia sananlaskuja. Niiden avulla pureuduttiin kulttuurisiin ilmiöihin ja merkityksiin, suomen kieleen ja työelämään valmentamiseen. Oppituntien kokonaisuudessa huomioitiin opiskelijoiden erilaiset oppimistyylit: auditiivinen, visuaalinen ja kinesteettinen. Sananlaskujen sisältöjä opiskeltiin kuulemiseen, näköhavaintoihin ja liikkumiseen perustuvien oppimistyylien mukaan. Hankkeessa pyrittiin kehittämään monipuolinen, kiinnostava ja aikuisia opiskelijoita innostava opiskelumetodi. Kansanperinnettä ja kaikissa kulttuureissa sukupolvelta toiselle periytyviä elämänviisauksia hyödyntämällä voidaan tukea maahanmuuttajia. Maata ja kulttuuria vaihtava ihminen on sopeutumisprosessissa adaptoituakseen uuden kulttuurin yhteiskuntaan ja työelämään. Siinä hän tarvitsee ymmärtävää tukea ja ohjausta, jossa otetaan huomioon myös hänen taakse jäänyt kulttuurinsa.
Sananlaskujen viisaudet ja yli ikäpolvien, kansallisten ja maiden rajojen ulottuvat elämänohjeet yhdistävät ihmisiä ja edistävät kaksisuuntaista kotoutumista. Niiden avulla voidaan työelämässä rakentaa ymmärryksen siltoja toisilleen vieraiden kansojen, kulttuurien, kielien ja ihmisten välille. Kehitelty metodinen malli mahdollisti opiskelussa luontevan, aidon ja vuorovaikutuksellisen kanssakäymisen. Opiskelijoiden suomen kielen taidot kehittyivät, kulttuurin ymmärrys sekä ymmärrys maahanmuuttajalle uudesta työkulttuurista sai tukea ja vahvistusta. Näin opinnäytetyölle asetettu tavoite toteutui. Prosessista muodostunut malli on käyttökelpoinen maahanmuuttajien työelämävalmennuksessa. Sananlaskut koskettavat lähes kaikkia elämän alueita ja siksi niiden käyttämistä tällaista metodista mallia hyödyntäen voidaan suositella muissakin diakonisissa yhteyksissä.
Asiasanat: maahanmuutto, maahanmuuttajat, työelämävalmennus, sananlasku, kotouttaminen