Verkkoa hyödyntävä nuorisotyö nuorten kokemana : espoolaisten 15-vuotiaiden nuorisotilakävijöiden verkon käyttö ja tarve verkkoa hyödyntävälle nuorisotyölle
Savolainen, Sini (2013)
Savolainen, Sini
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818875
Tiivistelmä
Nykymaailmassa verkkomaailma kuuluu osaksi nuoren arkea ja myös nuorisotyön tulisi pysyä mukana nuoren arkipäivässä, myös verkkomaailmassa. Nuorisotyötä tehdään monella tavalla, myös verkossa ja verkon avulla. Alueellisen nuorisotyön, niin sanotun ruohonjuuritason nuorisotyön näkökulmasta verkkoa ei ole vielä kovinkaan vahvasti otettu toiminnan avuksi. Nuorisotiloilla ohjaajilla ei välttämättä ole tarpeeksi resursseja käytettävissä verkossa tehtävään työhön. Nuorten kokemuksia verkkoa hyödyntävästä nuorisotyöstä ei ole toistaiseksi vielä tutkittu kovinkaan laajasti.
Opinnäytetyö käsittelee nuorten verkon käyttöä sekä heidän tuntemiaan nuorisotyön verkkopalveluita ja tarvetta niille. Verkkoa hyödyntävän nuorisotyön aiheet ovat kovasti pinnalla tällä hetkellä, joten aiheen ajankohtaisuus ja merkittävyys ammattialalalle on suhteellisen suuri.
Opinnäytetyö on tehty tiiviissä yhteistyössä Verkkonuorisotyön valtakunnallisen kehittämiskeskuksen eli Verken ja Espoon nuorisopalvelujen kanssa. Verke tarjosi asiantuntemustaan avuksi opinnäytetyölle ja Espoon nuorisopalvelut tarjosi mahdollisuuden tutkia nuorten kokemuksia verkon käytöstä sekä verkkoa hyödyntävästä nuorisotyöstä antamalla tutkimusluvan nuorisotiloilleen.
Työ toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, käyttäen ensisijaisesti tiedonkeruumenetelmänä yksilö- ja ryhmähaastatteluja. Opinnäytetyöhön on haastateltu viittätoista 15-vuotiasta espoolaista nuorisotilakävijää. Haastatteluja tehtiin kuudella eri nuorisotilalla ympäri Espoota. Opinnäytetyön tarkoituksena on pyrkiä lisäämään tietoa verkkoa hyödyntävästä nuorisotyöstä, nuorten verkkokulttuureista, nuorten verkkoa hyödyntävän nuorisotyön tarpeista sekä tuntemuksesta ja osaltaan kehittää alueellisen nuorisotyön työmuotoja sekä menetelmiä.
Haastattelujen ja lähdekirjallisuuden avulla pyrin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiini, jotka olivat: Tuntevatko 15-vuotiaat espoolaiset nuorisotilakävijät verkkoa hyödyntäviä nuorisotyön palveluja, tietävätkö kuinka oma nuorisotila käyttää nettiä toiminnassaan? Onko heillä tarvetta edellämainituille palveluille ja toiminnoille? Miten he käyttävät verkkoa ylipäänsä? Millä välineillä, millaisia palveluita, missä ympäristöissä?Tulisiko yksittäisen nuorisotilan hyödyntää verkkoa toiminnassaan? Miten? Kokevatko nuoret tärkeiksi nuorisotilan ohjaajan läsnäolon verkossa?
Haastattelutuloksista voidaan muun muassa tulkita nuorten verkon käytön tapoja, huomata selkeä tarve nuoriso-ohjaajan läsnäololle verkossa sekä nuorten kiinnostus aktiiviseen, verkossa tapahtuvaan digitaaliseen pelaamiseen. Nuoret pääsääntöisesti toivovat nuorisotilojen ohjaajille enemmän välineitä ja resursseja verkkoa hyödyntävään nuorisotyöhön. Nuorten ja ohjaajien kokemukset ovat hyvin yhteneväisiä asian suhteen.
Opinnäytetyö käsittelee nuorten verkon käyttöä sekä heidän tuntemiaan nuorisotyön verkkopalveluita ja tarvetta niille. Verkkoa hyödyntävän nuorisotyön aiheet ovat kovasti pinnalla tällä hetkellä, joten aiheen ajankohtaisuus ja merkittävyys ammattialalalle on suhteellisen suuri.
Opinnäytetyö on tehty tiiviissä yhteistyössä Verkkonuorisotyön valtakunnallisen kehittämiskeskuksen eli Verken ja Espoon nuorisopalvelujen kanssa. Verke tarjosi asiantuntemustaan avuksi opinnäytetyölle ja Espoon nuorisopalvelut tarjosi mahdollisuuden tutkia nuorten kokemuksia verkon käytöstä sekä verkkoa hyödyntävästä nuorisotyöstä antamalla tutkimusluvan nuorisotiloilleen.
Työ toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, käyttäen ensisijaisesti tiedonkeruumenetelmänä yksilö- ja ryhmähaastatteluja. Opinnäytetyöhön on haastateltu viittätoista 15-vuotiasta espoolaista nuorisotilakävijää. Haastatteluja tehtiin kuudella eri nuorisotilalla ympäri Espoota. Opinnäytetyön tarkoituksena on pyrkiä lisäämään tietoa verkkoa hyödyntävästä nuorisotyöstä, nuorten verkkokulttuureista, nuorten verkkoa hyödyntävän nuorisotyön tarpeista sekä tuntemuksesta ja osaltaan kehittää alueellisen nuorisotyön työmuotoja sekä menetelmiä.
Haastattelujen ja lähdekirjallisuuden avulla pyrin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiini, jotka olivat: Tuntevatko 15-vuotiaat espoolaiset nuorisotilakävijät verkkoa hyödyntäviä nuorisotyön palveluja, tietävätkö kuinka oma nuorisotila käyttää nettiä toiminnassaan? Onko heillä tarvetta edellämainituille palveluille ja toiminnoille? Miten he käyttävät verkkoa ylipäänsä? Millä välineillä, millaisia palveluita, missä ympäristöissä?Tulisiko yksittäisen nuorisotilan hyödyntää verkkoa toiminnassaan? Miten? Kokevatko nuoret tärkeiksi nuorisotilan ohjaajan läsnäolon verkossa?
Haastattelutuloksista voidaan muun muassa tulkita nuorten verkon käytön tapoja, huomata selkeä tarve nuoriso-ohjaajan läsnäololle verkossa sekä nuorten kiinnostus aktiiviseen, verkossa tapahtuvaan digitaaliseen pelaamiseen. Nuoret pääsääntöisesti toivovat nuorisotilojen ohjaajille enemmän välineitä ja resursseja verkkoa hyödyntävään nuorisotyöhön. Nuorten ja ohjaajien kokemukset ovat hyvin yhteneväisiä asian suhteen.