Laatuteetä maistelemassa: teestä ja sen historiasta
Talasniemi, Timo (2013)
Talasniemi, Timo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219308
Tiivistelmä
Tekijä
Timo Talasniemi.
Raportin nimi
Laatuteetä maistelemassa: teestä ja sen historiasta
Ohjaaja
Marjaana Mäkelä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään ensiksi teetä yleisesti ja sen historiaa sekä nautintoaineeksi tulemista Aasiassa. Sen jälkeen tarkastellaan teen saapumista Eurooppaan
Työn tavoitteena on tutkia teekulttuurin edistymistä Teen Ystävien myötävaikutuksesta sekä yhdistyksen vaikutusta teen maahantuojien toimintaan. Haastatteluissa kävi ilmi yhdistyksen vaikutuksen olevan vaatimatonta yritysten markkinointiin ja teevalikoimiin. Henkilökohtaisella tasolla suhteet olivat ja ovat tärkeitä. Yritysten valikoimiin tai markkinointiin Teen Ystävillä ei ollut vastaajien mielestä suurtakaan merkitystä. Yhdistyksen tuottamaa myönteistä julkisuutta pidettiin haastattelujen mukaan tärkeänä ja merkillepantavana.
Työssä esitellään erilaisia teelaatuja, ja sen keskiössä ovat aasialaiset, käsinpoimitut teelaadut. Niiden tuottamista kuluttajille sopiviksi tuotteiksi esitellään keruusta itse teen lehtien prosessointiin. Erilaisten kauppanimien esittely teelaatujen yhteydessä mainitaan opinnäytetyössä.
Työn toimeksiantaja on Teen Ystävät ry., jonka suhdetta ja yhteistyötä teeyritysten kanssa tarkastellaan työn myöhäisemmässä vaiheessa.
Tutkimusote on laadullinen, ja menetelminä käytetään haastatteluja sekä osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen kohteena on Teen Ystävien toiminta harrastajayhteisönä ja yhteistyö teen kanssa toimivien yritysten kanssa. Tätä yhteistyötä tarkastellaan markkinoijan ja harrastajayhteisön kohtaamisena sekä yhteistyönä erilaisissa teeseuran tilaisuuksissa. Tutkimus pyrkii tarkentamaan yritysten ja kuluttajien välistä vuorovaikutusta. Sen tavoitteena on kuvata harrastajayhteisön ja yrityksen välisiä toimintoja, joiden kautta yritykset ja harrastajat keskustelevat tuotteeseen liittyvistä mielikuvista ja käsityksistä ja oppivat mahdollisesti toisiltaan.
Haastattelut tehtiin Helsingissä huhtikuun 2013 aikana teeyritysten omissa tiloissa. Osa haastatteluista suoritettiin sähköpostin välityksellä ajanpuutteen vuoksi.
Timo Talasniemi.
Raportin nimi
Laatuteetä maistelemassa: teestä ja sen historiasta
Ohjaaja
Marjaana Mäkelä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään ensiksi teetä yleisesti ja sen historiaa sekä nautintoaineeksi tulemista Aasiassa. Sen jälkeen tarkastellaan teen saapumista Eurooppaan
Työn tavoitteena on tutkia teekulttuurin edistymistä Teen Ystävien myötävaikutuksesta sekä yhdistyksen vaikutusta teen maahantuojien toimintaan. Haastatteluissa kävi ilmi yhdistyksen vaikutuksen olevan vaatimatonta yritysten markkinointiin ja teevalikoimiin. Henkilökohtaisella tasolla suhteet olivat ja ovat tärkeitä. Yritysten valikoimiin tai markkinointiin Teen Ystävillä ei ollut vastaajien mielestä suurtakaan merkitystä. Yhdistyksen tuottamaa myönteistä julkisuutta pidettiin haastattelujen mukaan tärkeänä ja merkillepantavana.
Työssä esitellään erilaisia teelaatuja, ja sen keskiössä ovat aasialaiset, käsinpoimitut teelaadut. Niiden tuottamista kuluttajille sopiviksi tuotteiksi esitellään keruusta itse teen lehtien prosessointiin. Erilaisten kauppanimien esittely teelaatujen yhteydessä mainitaan opinnäytetyössä.
Työn toimeksiantaja on Teen Ystävät ry., jonka suhdetta ja yhteistyötä teeyritysten kanssa tarkastellaan työn myöhäisemmässä vaiheessa.
Tutkimusote on laadullinen, ja menetelminä käytetään haastatteluja sekä osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen kohteena on Teen Ystävien toiminta harrastajayhteisönä ja yhteistyö teen kanssa toimivien yritysten kanssa. Tätä yhteistyötä tarkastellaan markkinoijan ja harrastajayhteisön kohtaamisena sekä yhteistyönä erilaisissa teeseuran tilaisuuksissa. Tutkimus pyrkii tarkentamaan yritysten ja kuluttajien välistä vuorovaikutusta. Sen tavoitteena on kuvata harrastajayhteisön ja yrityksen välisiä toimintoja, joiden kautta yritykset ja harrastajat keskustelevat tuotteeseen liittyvistä mielikuvista ja käsityksistä ja oppivat mahdollisesti toisiltaan.
Haastattelut tehtiin Helsingissä huhtikuun 2013 aikana teeyritysten omissa tiloissa. Osa haastatteluista suoritettiin sähköpostin välityksellä ajanpuutteen vuoksi.