K-Supermarket Lautturin leipäosaston myynnin kehittäminen
Kekki, Pasi (2013)
Kekki, Pasi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419865
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli K-Supermarket Lautturin leipäosaston myynnin kehittäminen. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin leipäosaston markkinointia sekä siihen liittyviä kilpailukeinoja; tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä. Tämän jälkeen esitettiin, miten leivän markkinointi tapahtuu näissä kilpailukeinoissa. Lopuksi tehtiin selkoa ostokäyttäytymisestä, asiakaskokemuksista ja niiden seurannasta.
Varsinainen empiriaosuus suoritettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tiedon kerääminen suoritettiin kyselyn muodossa Lautturin asiakkaille kolmena päivänä viikolla 47/2013. Vastauksia saatiin 103 kappaletta. Kysymyksissä kysyttiin taustatietojen lisäksi, kuinka usein vastaajat ostavat leipää sekä mitä leipätuotteita he ostavat. Kyselyyn sisältyi myös arviointitehtävä, jossa arvioitiin Lautturin leipäosaston eri osa-alueita, kuten kokonaisvalikoiman kattavuutta ja saatavuutta sekä asiakaspalvelua ja tuotteiden löytämisen helppoutta. Kyselyn lopussa vastaajat saivat esittää uusia tuote- tai muita parannusehdotuksia leipäosastolle.
Tutkimustuloksissa saatiin selville, että ostoksia tehtiin eniten muutaman kerran viikossa. Vastaajien suosikkileipiin kuuluivat ruisleipä, sekaleipä ja vehnäleipä. Kyselyn vastaajat antoivat kaikille leipäosaston osa-alueille hyvän arvosanan. Kaikki vastaajat eivät kuitenkaan vastanneet jokaiseen kysymykseen. Vastaajien omia kehitys-ehdotuksia ei tullut paljoa hyvien arvosanojen vuoksi, mutta leipäosastolle haluttiin uusia erikoisleipiä, paistopisteen näkyvyyttä ja yleistä asiakaspalvelijaa auttamaan leivän valinnassa.
Kehitysehdotukset saatiin tutkimustuloksia hyödyntäen. Kehitysehdotuksiin kuuluivat opasteiden ja kylttien käyttäminen erikoisruokavaliotuotteiden erottamiseksi muusta valikoimasta. Kehitysehdotuksissa mainittiin lisäksi kaupan paistopisteen ja sen tarjonnan tuominen näkyville, sekä pidettävä huoli niiden saatavuudesta kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Kehitysehdotuksiin sisältyi myös Mestarimyyjä-koulutuksen hyödyntäminen uusien työntekijöiden ammattitaidon parantamiseksi.
Varsinainen empiriaosuus suoritettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tiedon kerääminen suoritettiin kyselyn muodossa Lautturin asiakkaille kolmena päivänä viikolla 47/2013. Vastauksia saatiin 103 kappaletta. Kysymyksissä kysyttiin taustatietojen lisäksi, kuinka usein vastaajat ostavat leipää sekä mitä leipätuotteita he ostavat. Kyselyyn sisältyi myös arviointitehtävä, jossa arvioitiin Lautturin leipäosaston eri osa-alueita, kuten kokonaisvalikoiman kattavuutta ja saatavuutta sekä asiakaspalvelua ja tuotteiden löytämisen helppoutta. Kyselyn lopussa vastaajat saivat esittää uusia tuote- tai muita parannusehdotuksia leipäosastolle.
Tutkimustuloksissa saatiin selville, että ostoksia tehtiin eniten muutaman kerran viikossa. Vastaajien suosikkileipiin kuuluivat ruisleipä, sekaleipä ja vehnäleipä. Kyselyn vastaajat antoivat kaikille leipäosaston osa-alueille hyvän arvosanan. Kaikki vastaajat eivät kuitenkaan vastanneet jokaiseen kysymykseen. Vastaajien omia kehitys-ehdotuksia ei tullut paljoa hyvien arvosanojen vuoksi, mutta leipäosastolle haluttiin uusia erikoisleipiä, paistopisteen näkyvyyttä ja yleistä asiakaspalvelijaa auttamaan leivän valinnassa.
Kehitysehdotukset saatiin tutkimustuloksia hyödyntäen. Kehitysehdotuksiin kuuluivat opasteiden ja kylttien käyttäminen erikoisruokavaliotuotteiden erottamiseksi muusta valikoimasta. Kehitysehdotuksissa mainittiin lisäksi kaupan paistopisteen ja sen tarjonnan tuominen näkyville, sekä pidettävä huoli niiden saatavuudesta kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Kehitysehdotuksiin sisältyi myös Mestarimyyjä-koulutuksen hyödyntäminen uusien työntekijöiden ammattitaidon parantamiseksi.