Aloittavan yrityksen viestinnän suunnittelu : Case: BonWell Intelligence
Kauhanen, Tanja (2013)
Kauhanen, Tanja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420023
Tiivistelmä
Tutkielman aihe on aloittavan yrityksen viestinnän suunnittelu. Työn toimeksiantaja on tammikuussa 2013 perustettu oululainen startup -yritys, BonWell Intelligence. Yritys on kehittänyt teknologisia ratkaisuja terapiakuntoutuksen seurantaan ja mittaukseen.
Työn tavoite on auttaa toimeksiantajaa hahmottamaan, mitä sen tulee tehdä seuraavaksi, jotta he saisivat tuotteensa markkinoille menestyksekkäästi. Tutkielma on rakennettu niin, että tilaajan lisäksi muutkin aloittavat yritykset voivat hyötyä työstä. Työ voi toimia ohjeena kaikille liiketoimintaansa käynnisteleville yrityksille siitä, mitä selvityksiä ja suunnitelmia tulee tehdä ennen rahoituksen hakemista ja liiketoiminnan käynnistämistä. Työ soveltuu markkinointi-oppaaksi kaikille yritysmarkkinoilla toimiville pienyrityksille nykyaikaisia markkinointiviestinnän keinoja soveltaen. Omat motiivini tehdä tutkielma tästä aiheesta liittyivät toiveisiini työskennellä tulevaisuudessa markkinoinnin tehtävissä.
Tutkielmaa varten on koottu tietoperusta yritystoiminnan, viestinnän ja markkinoinnin kirjallisuudesta. Kirjallisuudesta on kerätty aloittavalle yritykselle sopivia toimintaohjeita ja yritymarkkinointiin sopivia markkinointiviestinnän keinoja. Lisäksi haastatteluilla kerättiiin tietoa yrityksen kohderyhmästä, heidän toiveistaan, tarpeistaan ja koko hyvinvointialasta. Yrityspalvelujen neuvonantajaa ja kuntoutusvälineiden jälleenmyyjän toimitusjohtajaa haastattelemalla selvitettiin, millaista suunnittelua aloittavalta yritykseltä vaaditaan ennen rahoittajien lähestymistä ja liiketoiminnan käynnistämistä.
Työllä saatiin selville merkittävää tietoa tilaajan kohderyhmästä ja yrityksen liiketoimintaan ja sen suunnitteluun vaikuttavista tekijöistä. Tuloksissa esitellään haastatteluista saadut tiedot. Kirjallisuudesta ja haastatteluista saadun tiedon perusteella on tehty johtopäätökset ja koottu ne toimintaohjeiksi ja idealistaksi markkinointiviestinnän toimenpiteistä. Työ toimii apuna yrityksen tuotteiden jatkokehityksessä sekä yrityksen liiketoiminnan, viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa. Työ toimii ohjenuorana kaikelle yrityksen tutkimus- ja kehitystyölle ja toiminnalle pitkälle eteenpäin.
Työn tavoite on auttaa toimeksiantajaa hahmottamaan, mitä sen tulee tehdä seuraavaksi, jotta he saisivat tuotteensa markkinoille menestyksekkäästi. Tutkielma on rakennettu niin, että tilaajan lisäksi muutkin aloittavat yritykset voivat hyötyä työstä. Työ voi toimia ohjeena kaikille liiketoimintaansa käynnisteleville yrityksille siitä, mitä selvityksiä ja suunnitelmia tulee tehdä ennen rahoituksen hakemista ja liiketoiminnan käynnistämistä. Työ soveltuu markkinointi-oppaaksi kaikille yritysmarkkinoilla toimiville pienyrityksille nykyaikaisia markkinointiviestinnän keinoja soveltaen. Omat motiivini tehdä tutkielma tästä aiheesta liittyivät toiveisiini työskennellä tulevaisuudessa markkinoinnin tehtävissä.
Tutkielmaa varten on koottu tietoperusta yritystoiminnan, viestinnän ja markkinoinnin kirjallisuudesta. Kirjallisuudesta on kerätty aloittavalle yritykselle sopivia toimintaohjeita ja yritymarkkinointiin sopivia markkinointiviestinnän keinoja. Lisäksi haastatteluilla kerättiiin tietoa yrityksen kohderyhmästä, heidän toiveistaan, tarpeistaan ja koko hyvinvointialasta. Yrityspalvelujen neuvonantajaa ja kuntoutusvälineiden jälleenmyyjän toimitusjohtajaa haastattelemalla selvitettiin, millaista suunnittelua aloittavalta yritykseltä vaaditaan ennen rahoittajien lähestymistä ja liiketoiminnan käynnistämistä.
Työllä saatiin selville merkittävää tietoa tilaajan kohderyhmästä ja yrityksen liiketoimintaan ja sen suunnitteluun vaikuttavista tekijöistä. Tuloksissa esitellään haastatteluista saadut tiedot. Kirjallisuudesta ja haastatteluista saadun tiedon perusteella on tehty johtopäätökset ja koottu ne toimintaohjeiksi ja idealistaksi markkinointiviestinnän toimenpiteistä. Työ toimii apuna yrityksen tuotteiden jatkokehityksessä sekä yrityksen liiketoiminnan, viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa. Työ toimii ohjenuorana kaikelle yrityksen tutkimus- ja kehitystyölle ja toiminnalle pitkälle eteenpäin.