Kartanogolf Oy:n imagokartoitus
Niemi, Katariina (2013)
Niemi, Katariina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420076
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia Joroisten Kartanogolf Oy:n imagoa ja kartoittaa potentiaalisten asiakkaiden mielikuvia Kartanogolf Oy:stä sekä golfista harrastuksena. Työ toteutettiin tapaustutkimuk-sena. Tutkimusongelma on, millaisia mielikuvia yritys herättää potentiaalisissa asiakkaissa ja mitä he ajattelevat golfista harrastuksena.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen asiakkuudenhallintaa ja yrityskuvaa. Kerron asiakkuudenhallinnan alakäsitteistä, kuten asiakassuhdemarkkinoinnista, segmentoinnista ja markki-nointiviestinnästä. Yrityskuva-luvussa käsittelen yrityskuvan käsitettä, imagoa, maineen ja identiteetin rakentumista sekä brändin muodostumista.
Tutkimusaineiston hankinta toteutettiin toukokuusta lokakuuhun vuonna 2013 kyselylomakkeilla, jotka vein potentiaalisten asiakkaiden saataville. Potentiaaliset asiakkaat asuvat Kartanogolfin vaikutusalueella eli Joroisissa, Varkaudessa tai lähialueilla. Laadin 50 kyselylomaketta, joista vastattiin 21 lomakkeeseen. Tutkimuksessa käytin määrällistä tutkimusmenetelmää, mutta kyselylomakkeessa oli myös laadullista tutkimusmenetelmää edustavia avoimia kysymyksiä. Saadun aineiston analysoimiseen käytin SPSS-ohjelmaa, Exceliä sekä Word-ohjelmalla laatimiani taulukoita.
Kyselyn tulosten mukaan vastaajilla on erittäin positiivinen mielikuva Joroisten Kartanogolfista, mutta he eivät tunne yritystä kovin hyvin tai lainkaan. Golfia pidetään edelleen kalliina harrastuksena, mutta vas-taajat ovat kiinnostuneet paikallisesta yrityksestä ja olisivat valmiita tutustumaan tarkemmin siihen ja sen palveluihin esimerkiksi työpaikan virkistyspäivien kautta. Vaikka vastaajien mielikuvat yrityksestä olivat erittäin positiivisia, aina on parannettavaa ja kehitettävää. Toimintaa kannattaa kehittää jatkossakin
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen asiakkuudenhallintaa ja yrityskuvaa. Kerron asiakkuudenhallinnan alakäsitteistä, kuten asiakassuhdemarkkinoinnista, segmentoinnista ja markki-nointiviestinnästä. Yrityskuva-luvussa käsittelen yrityskuvan käsitettä, imagoa, maineen ja identiteetin rakentumista sekä brändin muodostumista.
Tutkimusaineiston hankinta toteutettiin toukokuusta lokakuuhun vuonna 2013 kyselylomakkeilla, jotka vein potentiaalisten asiakkaiden saataville. Potentiaaliset asiakkaat asuvat Kartanogolfin vaikutusalueella eli Joroisissa, Varkaudessa tai lähialueilla. Laadin 50 kyselylomaketta, joista vastattiin 21 lomakkeeseen. Tutkimuksessa käytin määrällistä tutkimusmenetelmää, mutta kyselylomakkeessa oli myös laadullista tutkimusmenetelmää edustavia avoimia kysymyksiä. Saadun aineiston analysoimiseen käytin SPSS-ohjelmaa, Exceliä sekä Word-ohjelmalla laatimiani taulukoita.
Kyselyn tulosten mukaan vastaajilla on erittäin positiivinen mielikuva Joroisten Kartanogolfista, mutta he eivät tunne yritystä kovin hyvin tai lainkaan. Golfia pidetään edelleen kalliina harrastuksena, mutta vas-taajat ovat kiinnostuneet paikallisesta yrityksestä ja olisivat valmiita tutustumaan tarkemmin siihen ja sen palveluihin esimerkiksi työpaikan virkistyspäivien kautta. Vaikka vastaajien mielikuvat yrityksestä olivat erittäin positiivisia, aina on parannettavaa ja kehitettävää. Toimintaa kannattaa kehittää jatkossakin