Osallisuus mediakasvatuksessa : Toimijana kulttuurisen nuorisotyön kentällä
Ranta-aho, Jaana (2013)
Ranta-aho, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020771
Tiivistelmä
Kehittämistyössäni tarkastelen Nuorten taide- ja toimintatalo Vimman mediapajan toiminnan muutosta. Kehittämisen taustalla on tarve siirtyä kurssimuotoisesta toiminnasta enemmän nuoria osallistavaan avoimeen toimintaan sekä lisätä mahdollisuuksia kansalaisvaikuttamiseen. Kulttuurisessa nuorisotyössä tärkeä aspekti on nuorten osallisuuden vahvistaminen. Mediapajalla tehtävä mediakasvatustyö sitoo nuoriso- ja mediakulttuurit yhteen. Siksi mediapajan mediakasvatustyö tulisi saada näkyvämmäksi sekä selkeästi kirjatuksi Turun kaupungin vapaa-aikapalveluiden toimintasuunnitelmaan.
Käyn työssäni läpi Turun nuorten toimituksen perustamista alkuajatuksesta ensimmäisiin toimituskokouksiin asti. Tuon esille niitä haasteita, mitä uuden toiminnan käynnistäminen työyhteisöltä vaatii. Tämän lisäksi pohdin kouluyhteistyön merkitystä mediapajan toiminnalle, sekä kouluyhteistyön painopisteen siirtämistä yläkoulu- ja lukioikäisistä varhaiskasvatuksen piiriin. Luvussa 6 käyn läpi muutoksen tuomisen työyhteisöön motivoinnin ja sitouttamisen kautta.
Olen kerännyt aineiston tapaustutkimukseeni osallistumalla nuorten toimituskokouksiin: havainnoimalla, nuorille suunnatulla kyselyllä sekä ryhmähaastattelulla. Nuorten lisäksi olen keskustellut muutoksen tuomista ajatuksista mediapajan ohjaajien kanssa. Aineistona toimii myös tutustumismatka Helsingin Nuorten Ääni -toimitukseen, joka on esikuvana Turun nuorten toimitukselle.
Tutkimuksessani tuli esille se, että toiminnan muutos vaatii onnistuakseen esimiestason tuen sekä henkilökunnan sitouttamisen uuteen toimintaan. Lisäksi haasteita tuovat diginatiivinuoret, joiden mediataidot saattavat olla jo kehittyneempiä kuin ohjaajilla. Medialukutaidon opetus korostuu entisestään sosiaalisen median yleistymisen myötä: mitä halutaan jakaa muille ja mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun internet on muuttunut jatkuvasti läsnä olevaksi mobiililaitteiden myötä. Tekemäni haastattelut korostavat kouluyhteistyön merkitystä. Kun mietitään nuorten tavoittamista, ovat koulut tärkein väylä tiedottamiseen ja markkinointiin. Mediakasvatuksen liittäminen osaksi kulttuurista nuorisotyötä on mahdollista, kun sille annetaan esimiestason tuki ja tarvittavat resurssit.
Käyn työssäni läpi Turun nuorten toimituksen perustamista alkuajatuksesta ensimmäisiin toimituskokouksiin asti. Tuon esille niitä haasteita, mitä uuden toiminnan käynnistäminen työyhteisöltä vaatii. Tämän lisäksi pohdin kouluyhteistyön merkitystä mediapajan toiminnalle, sekä kouluyhteistyön painopisteen siirtämistä yläkoulu- ja lukioikäisistä varhaiskasvatuksen piiriin. Luvussa 6 käyn läpi muutoksen tuomisen työyhteisöön motivoinnin ja sitouttamisen kautta.
Olen kerännyt aineiston tapaustutkimukseeni osallistumalla nuorten toimituskokouksiin: havainnoimalla, nuorille suunnatulla kyselyllä sekä ryhmähaastattelulla. Nuorten lisäksi olen keskustellut muutoksen tuomista ajatuksista mediapajan ohjaajien kanssa. Aineistona toimii myös tutustumismatka Helsingin Nuorten Ääni -toimitukseen, joka on esikuvana Turun nuorten toimitukselle.
Tutkimuksessani tuli esille se, että toiminnan muutos vaatii onnistuakseen esimiestason tuen sekä henkilökunnan sitouttamisen uuteen toimintaan. Lisäksi haasteita tuovat diginatiivinuoret, joiden mediataidot saattavat olla jo kehittyneempiä kuin ohjaajilla. Medialukutaidon opetus korostuu entisestään sosiaalisen median yleistymisen myötä: mitä halutaan jakaa muille ja mitä asioita tulee ottaa huomioon, kun internet on muuttunut jatkuvasti läsnä olevaksi mobiililaitteiden myötä. Tekemäni haastattelut korostavat kouluyhteistyön merkitystä. Kun mietitään nuorten tavoittamista, ovat koulut tärkein väylä tiedottamiseen ja markkinointiin. Mediakasvatuksen liittäminen osaksi kulttuurista nuorisotyötä on mahdollista, kun sille annetaan esimiestason tuki ja tarvittavat resurssit.