Konsumenters attityder och önskemål gällande on-demand tjänster
Karlsson, Robin (2013)
Karlsson, Robin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120942
Tiivistelmä
Digitala tjänster är idag ett mycket starkt växande, relativt nytt område inom marknaden för underhållning. Detta examensarbete behandlar on-demand tjänster och deras ställning samt utveckling på marknaden. On-demand står för en metod för konsumenter att upprepa en digital fil på begäran – ofta musik eller film via internet med hjälp av en tjänst. Generella inställningar till för- och nackdelar, önskemål om vidare utveckling inom området, samt orsaker på varför konsumenter valt att övergå till de digitala alternativen undersöks. Analysering av semi-strukturerade intervjuer som gjorts under sommar och höstmånaderna år 2013 står för resultaten som uppnåtts i detta examensarbete. Intervjuerna behandlar området on-demand samt de konkurrerande fysiska alternativen. Teoridelen behandlar on-demand, de konkurrerande metoderna till on-demand samt marknaden som helhet. Dessutom tas konsumentvärden upp för att belysa vad det är som inverkar på besluten vi gör då vi inhandlar produkter eller tjänster. The market for digital services is a growing, relatively new field within the entertainment industry. This thesis introduces on-demand services and their situation on the market. On-demand stands for a method of playing a digital file by the end user – often music or film through the Internet using a set-top box device. General assumptions about the pros and cons, wishes concerning further development as well as reasons why consumers have de-cided to move to the digital alternatives is discussed. The results are derived from inter-views conducted during the summer and autumn months of 2013. The interviews focus on on-demand and the physical alternatives. On-demand, the competition and the general market is discussed in depth. Consumer values are also touched upon to further highlight what it is that influences the choices we make when we procure products or services.