HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin tarkastelu valmistuneiden ammattikorkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta
Hänninen, Riitta (2013)
Hänninen, Riitta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220980
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö laadittiin toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten opinnäytetyöprosessi oli koettu valmis-tuneiden opiskelijoiden keskuudessa. Samalla selvitettiin tekijöitä, mitkä olivat viivästyt-täneet opinnäytetyön tekemistä.
Tutkimus rajattiin koskemaan kaikkia HAAGA-HELIAsta valmistuneita opiskelijoita ja heillä oli mahdollisuus vastata kyselyyn vapaaehtoisesti. Ylemmän amk-tutkinnon suo-rittaneiden vastaukset rajattiin pois pienen vastausmäärän takia.
Teoreettinen viitekehys koostuu motivaatiosta ja sitoutumisesta, ajankäytön hallinnasta ja oppimisesta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin online-pohjaisella Webropol-kyselyllä syksyllä 2012 ja siihen vastasi vapaa-ehtoisesti 200 valmistunutta opiskelijaa.
Tutkimustulosten perusteella monella opiskelijalla valmistumista oli viivästyttänyt työn-teko. Myös perhe-elämän ja opiskelujen yhteensovittamisessa oli ollut ongelmia jolloin opiskelu oli jäänyt taka-alalle. HAAGA-HELIAn järjestämät opinnäytetyöleirit ja me-netelmäpajat koettiin niihin osallistuneiden kesken erittäin hyödyllisinä ja valmistumista vauhdittavina tekijöinä. Myös ohjaajien tuki ja apu koettiin tärkeänä, mutta moni oli jäänyt lähes kokonaan ilman ohjaajan apua ja tämä koettiin motivaatiota laskevana teki-jänä. Opinnäytetyön tekemiseen oltiin hyvin sitoutuneita.
Tutkimus rajattiin koskemaan kaikkia HAAGA-HELIAsta valmistuneita opiskelijoita ja heillä oli mahdollisuus vastata kyselyyn vapaaehtoisesti. Ylemmän amk-tutkinnon suo-rittaneiden vastaukset rajattiin pois pienen vastausmäärän takia.
Teoreettinen viitekehys koostuu motivaatiosta ja sitoutumisesta, ajankäytön hallinnasta ja oppimisesta.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin online-pohjaisella Webropol-kyselyllä syksyllä 2012 ja siihen vastasi vapaa-ehtoisesti 200 valmistunutta opiskelijaa.
Tutkimustulosten perusteella monella opiskelijalla valmistumista oli viivästyttänyt työn-teko. Myös perhe-elämän ja opiskelujen yhteensovittamisessa oli ollut ongelmia jolloin opiskelu oli jäänyt taka-alalle. HAAGA-HELIAn järjestämät opinnäytetyöleirit ja me-netelmäpajat koettiin niihin osallistuneiden kesken erittäin hyödyllisinä ja valmistumista vauhdittavina tekijöinä. Myös ohjaajien tuki ja apu koettiin tärkeänä, mutta moni oli jäänyt lähes kokonaan ilman ohjaajan apua ja tämä koettiin motivaatiota laskevana teki-jänä. Opinnäytetyön tekemiseen oltiin hyvin sitoutuneita.