Teatterin voimin tiedonkulku selkeämmäksi : case: Unioninkadun Juhlahuoneistot
Turunen, Niina (2013)
Turunen, Niina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220965
Tiivistelmä
Olen valinnut opinnäytetyöni kehittämishankkeeksi yrityksen sisäisen tiedonkulun. Yrityksenä tässä tutkimuksessa toimii yksityinen tilausravintola Unioninkadun Juhlahuoneistot. Vuosien ajan ongelmana on ollut tiedon siirtyminen alaisten ja johdon välillä. Heikko keskinäinen tiedonkulku heijastuu suoraan asiakkaisiin ja tiedon puutteet koskevat pääsääntöisesti asiakkaita ja heidän tilaisuuksiin liittyviä asioita. Alaiset, jotka huolehtivat asiakastilaisuuksien hoitamisesta, eivät saa kaikkia tarvittavia tietoja johdolta. Johdosta puhutaan tässä tapauksessa, koska se hoitaa ja vastaa myös yrityksen myynnistä.
Tiedonkulun puutteellisuus on jo kärjistynyt siihen, että alaiset tekevät asiakastilaisuuksista omia päätelmiään ja noudattavat vanhaa tuttua kaavaa. Tuntuu, että he eivät halua ottaa myynniltä annettua tietoa vastaan. Ikään kuin myynnillä ei olisi uskottavuutta alaisten silmissä. Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan esimies- ja alaistaitoja sekä niiden rooleja työyhteisössä. Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä ovat tärkeitä tekijöitä tässä tutkimuksessa.
Valitsin tutkimukseeni teatterilähtöisen menetelmän. Teatterin avulla on tarkoitus saada alaiset ja johto näkemään, kuinka todella yrityksessä viestitään ja millainen on heidän keskinäinen kommunikointi. Lisäksi tiedonkulullisista ongelmista tehdyn näytelmän avulla on tarkoitus saada selville konkreettinen kehittämishanke.
Näytelmä käsikirjoitusta varten suoritin työyhteisössä kyselyn, jossa vastaajina olivat alaiset ja johto. Heitä pyydettiin kuvailemaan omin sanoin tyypillinen viestintätilanne työpaikallaan. Näistä saaduista vastauksista tehtiin käsikirjoitus, jonka pohjalta näytelmä toteutettiin. Näytelmän avulla sain tavoittelemani kehityshankkeet, joita löytyi useampi.
Tiedonkulun puutteellisuus on jo kärjistynyt siihen, että alaiset tekevät asiakastilaisuuksista omia päätelmiään ja noudattavat vanhaa tuttua kaavaa. Tuntuu, että he eivät halua ottaa myynniltä annettua tietoa vastaan. Ikään kuin myynnillä ei olisi uskottavuutta alaisten silmissä. Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan esimies- ja alaistaitoja sekä niiden rooleja työyhteisössä. Viestintä ja vuorovaikutus työyhteisössä ovat tärkeitä tekijöitä tässä tutkimuksessa.
Valitsin tutkimukseeni teatterilähtöisen menetelmän. Teatterin avulla on tarkoitus saada alaiset ja johto näkemään, kuinka todella yrityksessä viestitään ja millainen on heidän keskinäinen kommunikointi. Lisäksi tiedonkulullisista ongelmista tehdyn näytelmän avulla on tarkoitus saada selville konkreettinen kehittämishanke.
Näytelmä käsikirjoitusta varten suoritin työyhteisössä kyselyn, jossa vastaajina olivat alaiset ja johto. Heitä pyydettiin kuvailemaan omin sanoin tyypillinen viestintätilanne työpaikallaan. Näistä saaduista vastauksista tehtiin käsikirjoitus, jonka pohjalta näytelmä toteutettiin. Näytelmän avulla sain tavoittelemani kehityshankkeet, joita löytyi useampi.