Ny utformning av en nätbutik : Identifierande av befintliga användbarhetsproblem och skapande av riktlinjer för redesignarbetet
Lucander, Ylva (2013)
Lucander, Ylva
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721480
Tiivistelmä
God användbarhet är av stor betydelse för att en webbplats skall nyttjas på ett effektivt och tillfredsställande sätt. För att lyckas utforma ett gränssnitt som tilltalar användaren krävs förutom en förståelse för vad som påverkar användbarheten också en insikt i användarnas behov och förväntningar på det specifika gränssnittet. Mitt syfte med examensarbetet är att finna och identifiera de användbarhetsproblem en specifik nätbutik har, för att med beaktande av dem utforma riktlinjer som bör följas i redesignarbetet av nätbutikens nya gränssnitt. Målet är att med riktlinjerna som verktyg, skapa ett nytt förbättrat gränssnitt för nätbutiken som uteslutit de tidigare användbarhetsproblemen och därmed lever upp till kraven gällande användbarhet och visuell design. För att lyckas identifiera den befintliga nätbutikens användbarhetsproblem utvärderar jag gränssnittet med hjälp av Nielsens och Molichs tio heuristiker. För att finna ytterligare användbarhetsproblem utför jag användbarhetstester med fem potentiella användare. Undersökningen resulterade i att ett fokusområde för designarbetet tog form, innehållande de identifierade användbarhetsproblemen i det befintliga gränssnittet och sju riktlinjer som utformats i syfte att förbättra nätbutiken. Till slut gjordes en redogörelse för hur riktlinjerna använts som verktyg vid utformningen av nätbutikens nya gränssnitt. Den slutliga designen har uteslutit de användbarhetsproblem den tidigare nätbutiken haft och anses därmed leva upp till kraven gällande användbarhet. Usability is a key for a website to be easy and effective to use. In order to design a web interface, the designer has to not only have a good knowledge of usability, but also have insight in the expectations and needs the users have for the specific web interface. My purpose with the thesis is to find and identify the usability problems that a specific web shop has. With the help of this knowledge I then create guidelines that should be followed in the redesign of the new interface. By using the guidelines the aim is to create a better interface that eliminates the previous usability problems and therefore fulfills the requirements of usability and visual design. In order to identify the usability problems of the existing web shop an evaluation of the interface using Nielsen’s and Molich’s ten heuristics is made. To find additional usability problems user tests are made with five potential users. The study resulted in an focus area for the design including the identified usability problems in the specific interface and seven guidelines created to improve the web shop. Finally a description of how the guidelines were used as tools in the creation of the new interface. The final design of the web shop has undermined the usability problems that the previous web shop had and can therefore be considered to fulfill the requirements regarding usability.