Matkailun liikkeenjohdon restonomien työllistyminen ja osaamistarpeet
Mohamed, Jasmin; Virtakoski, Karoliina (2013)
Mohamed, Jasmin
Virtakoski, Karoliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721648
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona HAAGA-HELIA ammattikorkeakoululle. Työn tarkoituksena on tutkia, millaisiin työtehtäviin matkailun liikkeenjohdon restonomit ovat työllistyneet ja millaista osaamista matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelmasta valmistuneet tarvitsevat työelämässä. Haluttiin selvittää, millaisten kanavien kautta työllistyminen tapahtui, ja millaista osaamista matkailualalla tarvitaan tulevaisuudessa. Otettiin myös selvää, mihin suuntaan matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman opetussuunnitelmaa tulisi kehittää.
Tietoperustassa käsitellään matkailualan tilannetta, osaamistarpeita tulevaisuudessa ja matkailualan koulutusta Suomessa. Matkailualan tilanne kertoo matkailualan nykytilan-teesta, matkailualan työllisyystilanteesta sekä tulevaisuuden trendeistä. Seuraavaksi käsitellään osaamistarpeita tulevaisuuden työelämässä. Matkailualan koulutus Suomessa kertoo, missä päin Suomea on mahdollista opiskella matkailualaa. Lisäksi kerrotaan, millainen on matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma ja sen opetussuunnitelma.
Opinnäytetyössä käytettiin Restonomien valtakunnallisen palkka- ja työllisyystutkimuksen tuloksia ja tutkimuksesta poimittiin erityisesti matkailun liikkeenjohdon koulutus-ohjelman restonomien vastaukset, jotka koskivat työllistymistä, osaamistarpeita sekä matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelmaa. Lisäksi osaamistarpeita sekä matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman kehittämisehdotuksia pyrittiin selvittämään haastattelemalla kahdeksaa matkailualan ammattilaista. Haastattelut toteutettiin vuoden 2013 syksyllä. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimusten perustella selvitettiin, että matkailun liikkeenjohdon restonomit ovat työllistyneet vakituiseen kokopäivätyöhön ja matkailualalla erityisesti lentoliikenteen puolelle. Monet työllistyivät muille aloille, kuten markkinointi- ja rahoitusalalle. Tärkeimpiä osaamistarpeita nykyisessä työssä olivat vuorovaikutustaidot, palveluosaaminen, tietotekniset taidot sekä kielitaito. Tulevaisuuden tärkeimmiksi osaamistaidoiksi koettiin tietotekninen osaaminen, liiketoiminta- ja markkinointiosaaminen sekä vuorovaikutustaidot ja verkostojen luominen.
Tietoperustassa käsitellään matkailualan tilannetta, osaamistarpeita tulevaisuudessa ja matkailualan koulutusta Suomessa. Matkailualan tilanne kertoo matkailualan nykytilan-teesta, matkailualan työllisyystilanteesta sekä tulevaisuuden trendeistä. Seuraavaksi käsitellään osaamistarpeita tulevaisuuden työelämässä. Matkailualan koulutus Suomessa kertoo, missä päin Suomea on mahdollista opiskella matkailualaa. Lisäksi kerrotaan, millainen on matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma ja sen opetussuunnitelma.
Opinnäytetyössä käytettiin Restonomien valtakunnallisen palkka- ja työllisyystutkimuksen tuloksia ja tutkimuksesta poimittiin erityisesti matkailun liikkeenjohdon koulutus-ohjelman restonomien vastaukset, jotka koskivat työllistymistä, osaamistarpeita sekä matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelmaa. Lisäksi osaamistarpeita sekä matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelman kehittämisehdotuksia pyrittiin selvittämään haastattelemalla kahdeksaa matkailualan ammattilaista. Haastattelut toteutettiin vuoden 2013 syksyllä. Haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimusten perustella selvitettiin, että matkailun liikkeenjohdon restonomit ovat työllistyneet vakituiseen kokopäivätyöhön ja matkailualalla erityisesti lentoliikenteen puolelle. Monet työllistyivät muille aloille, kuten markkinointi- ja rahoitusalalle. Tärkeimpiä osaamistarpeita nykyisessä työssä olivat vuorovaikutustaidot, palveluosaaminen, tietotekniset taidot sekä kielitaito. Tulevaisuuden tärkeimmiksi osaamistaidoiksi koettiin tietotekninen osaaminen, liiketoiminta- ja markkinointiosaaminen sekä vuorovaikutustaidot ja verkostojen luominen.