Lisätty todellisuus
Karhu, Juuso (2013)
Karhu, Juuso
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121821760
Tiivistelmä
Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan tapaa esittää virtuaalista informaatiota yhdistettynä todelliseen
maailmaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mitä lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan
ja kuinka sitä hyödynnetään eri aloilla ja arkielämässä. Työssä tutustutaan myös tarkemmin
lisätyn todellisuuden sovelluskehityksessä tarpeellisiin teknologioihin, ohjelmistokirjastoihin sekä
ohjelmistokehitysympäristöihin. Työssä tutustutaan laajalti lisätyn todellisuuden historiaan ja tärkeimpiin
kehityksen vaiheisiin sekä mitä lisätyn todellisuuden sovelluksilta voidaan tulevaisuudessa
odottaa.
Lisätyn todellisuuden käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat ja sitä hyödynnetäänkin paljolti
varsinkin viihde- ja peliteollisuudessa, lääketieteessä, sotateollisuudessa, ja markkinoinnissa. Etenkin
älypuhelinten kehittymisen myötä on myös kuluttajakäyttöön suunnitellut lisätyn todellisuuden
sovellukset kasvattanut suosiotaan viime vuosien aikana. Työssä esitellään muutamia mielenkiintoisia
lisätyn todellisuuden sovelluksia, laitteistoja sekä tunnettujen firmojen markkinatempauksia.
Työssä käydään läpi yleisimpiä lisätyn todellisuuden sovelluksissa käytettäviä teknologioita sekä
näyttötyyppejä. Tarkemmin tutustutaan myös yleisimpiin lisätyn todellisuuden sovelluksissa käytettäviin
paikannus ja seurantamenetelmiin.
Työn lopussa käydään läpi vielä yksinkertaisen lisätyn todellisuuden sovelluksen luontiprosessi. Sovellus
toteutettiin käyttäen Unity3D-pelimoottoria ja Qualcomm Technologiesin kehittämää Vuforia
SDK:ta. Sovelluksen tarkoituksena on opastaa lukijaa merkkipohjaisen tunnistukseen perustuvan sovelluksen
luonnin aloittamiseen.
maailmaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mitä lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan
ja kuinka sitä hyödynnetään eri aloilla ja arkielämässä. Työssä tutustutaan myös tarkemmin
lisätyn todellisuuden sovelluskehityksessä tarpeellisiin teknologioihin, ohjelmistokirjastoihin sekä
ohjelmistokehitysympäristöihin. Työssä tutustutaan laajalti lisätyn todellisuuden historiaan ja tärkeimpiin
kehityksen vaiheisiin sekä mitä lisätyn todellisuuden sovelluksilta voidaan tulevaisuudessa
odottaa.
Lisätyn todellisuuden käyttömahdollisuudet ovat lähes rajattomat ja sitä hyödynnetäänkin paljolti
varsinkin viihde- ja peliteollisuudessa, lääketieteessä, sotateollisuudessa, ja markkinoinnissa. Etenkin
älypuhelinten kehittymisen myötä on myös kuluttajakäyttöön suunnitellut lisätyn todellisuuden
sovellukset kasvattanut suosiotaan viime vuosien aikana. Työssä esitellään muutamia mielenkiintoisia
lisätyn todellisuuden sovelluksia, laitteistoja sekä tunnettujen firmojen markkinatempauksia.
Työssä käydään läpi yleisimpiä lisätyn todellisuuden sovelluksissa käytettäviä teknologioita sekä
näyttötyyppejä. Tarkemmin tutustutaan myös yleisimpiin lisätyn todellisuuden sovelluksissa käytettäviin
paikannus ja seurantamenetelmiin.
Työn lopussa käydään läpi vielä yksinkertaisen lisätyn todellisuuden sovelluksen luontiprosessi. Sovellus
toteutettiin käyttäen Unity3D-pelimoottoria ja Qualcomm Technologiesin kehittämää Vuforia
SDK:ta. Sovelluksen tarkoituksena on opastaa lukijaa merkkipohjaisen tunnistukseen perustuvan sovelluksen
luonnin aloittamiseen.