Blogien potentiaali markkinointikanavana - kohteena ammattikorkeakouluopiskelijat
Nordlund, Sheila (2013)
Nordlund, Sheila
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620348
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selvitys blogeista ja niiden potentiaalista markkinointikanavana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää blogien toimivuus ja niiden markkinoinnillinen potentiaali markkinointiviestinnän välineenä, kun kohteena ovat ammattikorkeakouluopiskelijat. Tämän tutkimuksen kohteena olivat Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat Raumalla ja Porissa.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä luvussa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä, ostopäätösprosessia ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Toisessa pääluvussa keskitytään blogeihin: käydään läpi blogien määritelmää, niiden funktiota mainosmediana sekä niissä tapahtuvaa markkinointia. Näiden lisäksi luvussa käsitellään blogien suosion nousua ja tämän hetkistä asemaa Suomessa.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttämällä. Tutkimus suoritettiin keväällä 2013 sähköisenä kyselynä, jonka linkki lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Kyselyn avulla kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä tilasto-ohjelmistoja ja niiden avulla luotiin havaintokuvat saatujen tulosten selventämiseksi.
Tutkimuksessa toteutetun kyselyn avulla saatiin selville, että jopa 61,3 prosenttia ammattikorkeakouluopiskelijoista lukee blogeja joko päivittäin tai muutaman kerran viikossa. Blogeja lukevista yli puolet oli naisia, ja kyselyyn vastanneista miehistä 70 prosenttia oli joko lukenut blogeja tai ilmaisi olevansa kiinnostunut niistä. Lukijoista vain 20 prosenttia kertoi ostavansa tuotteita tai palveluita blogien perusteella. Syyt blogien lukemiseen olivat pääasiassa kiinnostavat aihepiirit, inspiraation ja ideoiden hakeminen sekä se, että ne koetaan hyväksi ajanvietteeksi.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että blogien avulla on mahdollista saavuttaa suurikin määrä opiskelijoita, kun blogien aihepiirit ovat lähellä heidän kiinnostuksenkohteitaan. Blogit eivät kuitenkaan varsinaisesti osoittautuneet kovin tehokkaaksi markkinointi-kanavaksi kuluttajakäyttäytymiseen aktiivisesti vaikuttavana tekijänä.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä luvussa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä, ostopäätösprosessia ja kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Toisessa pääluvussa keskitytään blogeihin: käydään läpi blogien määritelmää, niiden funktiota mainosmediana sekä niissä tapahtuvaa markkinointia. Näiden lisäksi luvussa käsitellään blogien suosion nousua ja tämän hetkistä asemaa Suomessa.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttämällä. Tutkimus suoritettiin keväällä 2013 sähköisenä kyselynä, jonka linkki lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Kyselyn avulla kerätty aineisto analysoitiin käyttämällä tilasto-ohjelmistoja ja niiden avulla luotiin havaintokuvat saatujen tulosten selventämiseksi.
Tutkimuksessa toteutetun kyselyn avulla saatiin selville, että jopa 61,3 prosenttia ammattikorkeakouluopiskelijoista lukee blogeja joko päivittäin tai muutaman kerran viikossa. Blogeja lukevista yli puolet oli naisia, ja kyselyyn vastanneista miehistä 70 prosenttia oli joko lukenut blogeja tai ilmaisi olevansa kiinnostunut niistä. Lukijoista vain 20 prosenttia kertoi ostavansa tuotteita tai palveluita blogien perusteella. Syyt blogien lukemiseen olivat pääasiassa kiinnostavat aihepiirit, inspiraation ja ideoiden hakeminen sekä se, että ne koetaan hyväksi ajanvietteeksi.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että blogien avulla on mahdollista saavuttaa suurikin määrä opiskelijoita, kun blogien aihepiirit ovat lähellä heidän kiinnostuksenkohteitaan. Blogit eivät kuitenkaan varsinaisesti osoittautuneet kovin tehokkaaksi markkinointi-kanavaksi kuluttajakäyttäytymiseen aktiivisesti vaikuttavana tekijänä.