FC TPS:n ja Liedon Säästöpankin välinen sponsorointiyhteistyö
Moisander, Henrik (2013)
Moisander, Henrik
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121721658
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sponsorointiyhteistyötä. Tarkemmin sanottuna tutkitaan urheiluseuran ja sen pääsponsorin välistä yhteistyökumppanuutta. Työssä perehdytään Turun Palloseuran jalkapallojoukkueen ja Liedon Säästöpankin väliseen pääyhteistyökumppanuuteen. Opinnäytetyön lähtökohtana ja tutkimusongelmana on mitattavien tavoitteiden asettaminen yhteistyölle sekä näiden tavoitteiden saavuttamisen mittaaminen.
Sponsorointiyhteistyö on vastikkeellista toimintaa, josta suhteen molemmat osapuolet saavat lisäarvoa toimintaansa. Urheiluseuralle sponsori antaa rahallisen vastikkeen, jonka avulla seura pystyy pyörittämään toimintaansa. Näin sponsoroinnista saadut tulot antavat seuralle mahdollisuuden luoda kilpailuetua. Sponsoroivalle yritykselle sponsorointi on markkinointiviestinnän keino, jolla se saavuttaa kohdeyleisöään. Sponsoroiva yritys ostaa oikeuden käyttää urheiluseuran myönteistä mielikuvaa omiin markkinointiviestinnällisiin tarkoituksiinsa. Sponsoroinnilla yritys voi parantaa yritys- ja tuotekuvaansa asiakkaiden keskuudessa ja vaikuttaa näin esimerkiksi myyntiin. Nykyään sponsorit odottavat mitattavia tuottoja sijoittamalleen pääomalle.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla, joiden avulla saatiin tarkka kuva sponsorointiyhteistyöstä kummaltakin organisaatiolta. Työssä pyritään saamaan selville, miten tätä kummallekin osapuolelle tärkeää yhteistyötä voidaan parantaa peilaamalla ilmenneitä asioita ajankohtaiseen tietoon sponsorointiyhteistyöstä.
Haastattelujen perusteella sekä TPS että Liedon Säästöpankki saavat lisäarvoa yhteistyöstä, mutta etenkin yhteistyökumppanuuden tavoitteiden asettamisessa ja tulosten mittaamisessa on parannettavaa, jotta voitaisiin osoittaa tarkemmin yhteistyöstä saatavat hyödyt. Tutkimassani tapauksessa tavoitteet ovat liian ylimalkaisia, jotta niitä voitaisiin mitata. Opinnäytetyön tulosten hyödynnettävyys on mahdollisuudessa jalostaa näitä tuloksia sponsorointiyhteistyön parantamiseksi tulevaisuudessa parantamalla tavoitteellisuutta ja tulosten mitattavuutta.
Sponsorointiyhteistyö on vastikkeellista toimintaa, josta suhteen molemmat osapuolet saavat lisäarvoa toimintaansa. Urheiluseuralle sponsori antaa rahallisen vastikkeen, jonka avulla seura pystyy pyörittämään toimintaansa. Näin sponsoroinnista saadut tulot antavat seuralle mahdollisuuden luoda kilpailuetua. Sponsoroivalle yritykselle sponsorointi on markkinointiviestinnän keino, jolla se saavuttaa kohdeyleisöään. Sponsoroiva yritys ostaa oikeuden käyttää urheiluseuran myönteistä mielikuvaa omiin markkinointiviestinnällisiin tarkoituksiinsa. Sponsoroinnilla yritys voi parantaa yritys- ja tuotekuvaansa asiakkaiden keskuudessa ja vaikuttaa näin esimerkiksi myyntiin. Nykyään sponsorit odottavat mitattavia tuottoja sijoittamalleen pääomalle.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla, joiden avulla saatiin tarkka kuva sponsorointiyhteistyöstä kummaltakin organisaatiolta. Työssä pyritään saamaan selville, miten tätä kummallekin osapuolelle tärkeää yhteistyötä voidaan parantaa peilaamalla ilmenneitä asioita ajankohtaiseen tietoon sponsorointiyhteistyöstä.
Haastattelujen perusteella sekä TPS että Liedon Säästöpankki saavat lisäarvoa yhteistyöstä, mutta etenkin yhteistyökumppanuuden tavoitteiden asettamisessa ja tulosten mittaamisessa on parannettavaa, jotta voitaisiin osoittaa tarkemmin yhteistyöstä saatavat hyödyt. Tutkimassani tapauksessa tavoitteet ovat liian ylimalkaisia, jotta niitä voitaisiin mitata. Opinnäytetyön tulosten hyödynnettävyys on mahdollisuudessa jalostaa näitä tuloksia sponsorointiyhteistyön parantamiseksi tulevaisuudessa parantamalla tavoitteellisuutta ja tulosten mitattavuutta.