Matematiikkaa liikunnallisesti – Opas 1. - 2. -luokkien matematiikan sisältöjen opettamiseen liikunnan avulla
Qvick, Hanna (2013)
Qvick, Hanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119255
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja kehittää opas 1. - 2. -luokan opettajille matematiikan liikunnallistamisesta. Työn toimeksiantajana toimi Pietari Brahen koulun Lehtikankaan yksikkö. Toimeksiantajan kannalta tavoitteena oli liikunnan lisääminen lasten koulupäiviin. Oppaan käyttäjien kannalta tavoitteena oli helpottaa liikunnallisten matematiikkatuokioiden suunnittelua sekä saada heidät huomaamaan liikunnan mahdollisuudet matematiikan opetuksessa käytännön esimerkkien ja teoriaan pohjautuvien perustelujen avulla. Opinnäytetyön tekijän kannalta tavoitteena oli ammatillinen kasvu ja asiantuntijuuden kehittyminen lasten liikunnasta sekä oppaan tuottamisesta. Kajaanin ammattikorkeakoulun saama hyöty liittyi yhteistyön vahvistumiseen toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyö oli tuotteistamisprosessi, jonka alussa suunniteltiin oppaaseen tulevat harjoitteet lähdekirjallisuuden ja kootun teoriapohjan avulla. 2. -luokan opettajat testasivat harjoitteet ohjaamalla ne luokalleen. Samalla he ottivat valokuvia opasta varten annettujen kirjallisten ohjeiden mukaan. Testauksen jälkeen harjoitteet koottiin oppaaksi ja pyydettiin palautetta oppaan ulkoasusta ja sisällöstä.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi opas Matematiikkaa liikunnallisesti – Opas 1. - 2. -luokkien matematiikan sisältöjen opettamiseen liikunnan avulla. Opas sisältää yhteensä 36 harjoitetta kuudesta eri matematiikan aihealueesta. Harjoitteiden toteutusympäristönä toimii luokkahuone, liikuntasali ja/tai koulun piha. Harjoitteiden lisäksi opas sisältää sen käyttöön motivoivat alkusanat sekä liitteet, jotka sisältävät harjoitteissa tarvittavan paperimateriaalin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikunnan käytöstä opetusmenetelmänä hyötyvät niin oppilaat kuin opettajat. Luontaisen toiminnantarpeen vuoksi liikunnan käyttö opetusmenetelmänä soveltuu kaikille lapsille, mutta erityisesti siitä hyötyvät oppimisvaikeuksia omaavat lapset. Koulumenestyksen ja oppimisen lisäksi liikunnalla on positiivisia vaikutuksia luokkahuonekäyttäytymiseen. Opinnäytetyö on osaltaan välineenä aktiivisemman koulupäivän ja hyvinvoivan koululaisen mahdollistamisessa. Hyvinvoiva koululainen puolestaan ennustaa hyvinvoivaa ja työkykyistä aikuista.
Opinnäytetyö oli tuotteistamisprosessi, jonka alussa suunniteltiin oppaaseen tulevat harjoitteet lähdekirjallisuuden ja kootun teoriapohjan avulla. 2. -luokan opettajat testasivat harjoitteet ohjaamalla ne luokalleen. Samalla he ottivat valokuvia opasta varten annettujen kirjallisten ohjeiden mukaan. Testauksen jälkeen harjoitteet koottiin oppaaksi ja pyydettiin palautetta oppaan ulkoasusta ja sisällöstä.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi opas Matematiikkaa liikunnallisesti – Opas 1. - 2. -luokkien matematiikan sisältöjen opettamiseen liikunnan avulla. Opas sisältää yhteensä 36 harjoitetta kuudesta eri matematiikan aihealueesta. Harjoitteiden toteutusympäristönä toimii luokkahuone, liikuntasali ja/tai koulun piha. Harjoitteiden lisäksi opas sisältää sen käyttöön motivoivat alkusanat sekä liitteet, jotka sisältävät harjoitteissa tarvittavan paperimateriaalin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että liikunnan käytöstä opetusmenetelmänä hyötyvät niin oppilaat kuin opettajat. Luontaisen toiminnantarpeen vuoksi liikunnan käyttö opetusmenetelmänä soveltuu kaikille lapsille, mutta erityisesti siitä hyötyvät oppimisvaikeuksia omaavat lapset. Koulumenestyksen ja oppimisen lisäksi liikunnalla on positiivisia vaikutuksia luokkahuonekäyttäytymiseen. Opinnäytetyö on osaltaan välineenä aktiivisemman koulupäivän ja hyvinvoivan koululaisen mahdollistamisessa. Hyvinvoiva koululainen puolestaan ennustaa hyvinvoivaa ja työkykyistä aikuista.