Hyvän tuulen palvelu : Kotkan terveyskioski hyvinvoinnin edistäjänä - Kotkan terveyskioskikokeilun arviointi 2011 - 2012
Engelhardt, Sari; Salenius, Marja-Leena; Pekkola, Juhani (2013)
Engelhardt, Sari
Salenius, Marja-Leena
Pekkola, Juhani
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5963-66-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5963-66-3
Tiivistelmä
Terveydenhuolto on rakenteellisten haasteiden edessä. Väestön vanheneminen lisää terveyspalvelujen kysyntää. OECD:n arvioiden mukaan terveydenhuollon henkilökunnan kysyntä kasvaa vuoteen 2050 mennessä 2,5 tai jopa kolminkertaiseksi ja kustannukset kasvavat merkittävästi. Samaan aikaan huoltosuhde heikkenee eli työssä käyvien ja muiden väestönosien välinen suhde muuttuu epäedullisemmaksi ilman, että käännettä olisi näkyvissä.
Huoltosuhteen heikkenemiseen liittyy kaksi merkittävää asiaa. Toinen on työikäisen väestön väheneminen, joka ilmenee suurena eläkepoistumana myös terveydenhuollossa. Parhaillaan koulutettavien hoitajien määrä ei vastaa edes eläkepoistumaa. Toinen on veronmaksajien määrän absoluuttinen ja suhteellinen
väheneminen. Tämä merkitsee julkisten menojen rahoituspohjan rapautumista. Neljä vuosikymmentä vallinneen alhaisen syntyvyyden seurauksena olemme ajautuneet supistuvaan demografiseen kierteeseen, joka on jo muodostunut kansantaloudelliseksi ongelmaksi, joka haastaa hyvinvointiyhteiskunnan perustan. Keskustelu kulminoituu mm. terveydenhuollosta vastaavien kuntien kohdalla. Yhtenä osana toiminnassa hyvinvointivaltion olemassaolon pidentämiseksi ovat terveydenhuollon kehittämistoimet voimavarojen käytön ja palveluiden laadun optimoimiseksi. Terveyskioski on yksi mahdollisista palveluiden tuottamisen malleista.
Kotkan kaupunki on sopinut Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kanssa terveyskioskitoiminnan arvioinnista. Oheinen tutkimusraportti kuvaa terveyskioskin toimintaa mm. asiakaspalautteen ja terveydenhuollon ammattilaisten arvioiden valossa. Kyamk toivoo, että raportti antaa sekä kunnalliselle että valtakunnan päätöksenteolle tietoja siitä millaisia malleja terveydenhuollon kehittämiselle on tuotettavissa.
Huoltosuhteen heikkenemiseen liittyy kaksi merkittävää asiaa. Toinen on työikäisen väestön väheneminen, joka ilmenee suurena eläkepoistumana myös terveydenhuollossa. Parhaillaan koulutettavien hoitajien määrä ei vastaa edes eläkepoistumaa. Toinen on veronmaksajien määrän absoluuttinen ja suhteellinen
väheneminen. Tämä merkitsee julkisten menojen rahoituspohjan rapautumista. Neljä vuosikymmentä vallinneen alhaisen syntyvyyden seurauksena olemme ajautuneet supistuvaan demografiseen kierteeseen, joka on jo muodostunut kansantaloudelliseksi ongelmaksi, joka haastaa hyvinvointiyhteiskunnan perustan. Keskustelu kulminoituu mm. terveydenhuollosta vastaavien kuntien kohdalla. Yhtenä osana toiminnassa hyvinvointivaltion olemassaolon pidentämiseksi ovat terveydenhuollon kehittämistoimet voimavarojen käytön ja palveluiden laadun optimoimiseksi. Terveyskioski on yksi mahdollisista palveluiden tuottamisen malleista.
Kotkan kaupunki on sopinut Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kanssa terveyskioskitoiminnan arvioinnista. Oheinen tutkimusraportti kuvaa terveyskioskin toimintaa mm. asiakaspalautteen ja terveydenhuollon ammattilaisten arvioiden valossa. Kyamk toivoo, että raportti antaa sekä kunnalliselle että valtakunnan päätöksenteolle tietoja siitä millaisia malleja terveydenhuollon kehittämiselle on tuotettavissa.