Kohti kulttuuripolkua Tuusulan kunnassa – kulttuuripolun mahdollisuudet menetelmänä lastenkulttuuripalvelujen kohdentamisessa
Kiesilä, Taiju (2013)
Kiesilä, Taiju
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401151393
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ryhtyä suunnittelemaan Tuusulan kuntaan kulttuuripolkumallia ja tutkia kulttuuripolkua palvelujen kohdentamisen välineenä. Kulttuuripolku ja kulttuuriopetussuunnitelma ovat koulujen ja kulttuurilaitosten sekä koulujen ja kunnallisten kulttuuritoimien välistä yhteistyötä ohjaavia suunnitelmallisesti luokka-asteelta toiselle eteneviä malleja.
Työn tilaaja oli Tuusulan kunnan kulttuuripalvelut, jossa kirjoittaja on työskennellyt lastenkulttuurista vastaavana tuottajana vuodesta 2006 lähtien. Yhteistyökumppanina sekä kulttuuripolkujen asiantuntijana kehittämistyössä toimi valtakunnallinen lastenkulttuurikeskusten verkosto Taikalamppu.
Työssä kartoitettiin Suomessa jo olemassa olevia kulttuuripolkuja ja kulttuuriopetussuunnitelmia. Menetelminä kartoituksessa käytettiin benchmarkkausta (vertaisarviointi) ja dokumenttianalyysiä. Tietoa kerättiin lisäksi kyselyllä. Näin kerättyä tutkimustietoa käytettiin kehittämisen välineenä Tuusulan kulttuuripalvelujen lastenkulttuuritiimin työpajoissa. Työpajojen, kartoituksen ja kyselyn pohjalta hahmoteltiin askeleet kunnalliselle kulttuuritoimelle kohti kulttuuripolkua.
Kartoituksesta ilmeni, että kulttuuripolkujen ja kulttuuriopetussuunnitelmien laatimisessa on kaksi pääsuuntausta. Kyselyssä selvisi, että olennaista kulttuuripolkutyössä on moniammatillinen, kulttuuritoimen ja opetustoimen hallinnonrajat ylittävä yhteistyö. Kyselyssä selvisi myös, että kulttuuripolkutoiminta on useassa kunnassa sidoksissa Taikalamppuresursseihin. Sekä kyselyssä että työpajoissa päädyttiin samaan lopputulokseen: kulttuuripolku menetelmänä palvelujen tuotannossa helpottaa aika- ja raharesurssien ennakointia.
Työpajoissa selvisi, että Tuusulan kulttuuripalvelujen eri yksiköissä (kulttuuri, museo ja kirjasto) on jo olemassa useita ”kulttuuripolku-elementtejä” ja lastenkulttuuritiimi on tarpeellinen tiedonkulun reitti Tuusulan lastenkulttuuripalveluiden kehittämisessä.
Taikalamppu-verkoston haasteena on saada toimintamallit leviämään myös verkoston ulkopuolisiin kuntiin ja mallintaa kulttuuripolkutoimintaa uudessa hankkeessa, johon tämä tutkimus tuotti pohjatietoa. Sovellusarvo tästä opinnäytetyöstä muille kunnallisille kulttuuritoimille on laaja kartoitus olemassa olevista kulttuuripoluista sekä hahmotelma askeleiksi, kuinka käynnistää kulttuuripolkutyö omassa kunnassa.
Työn tilaaja oli Tuusulan kunnan kulttuuripalvelut, jossa kirjoittaja on työskennellyt lastenkulttuurista vastaavana tuottajana vuodesta 2006 lähtien. Yhteistyökumppanina sekä kulttuuripolkujen asiantuntijana kehittämistyössä toimi valtakunnallinen lastenkulttuurikeskusten verkosto Taikalamppu.
Työssä kartoitettiin Suomessa jo olemassa olevia kulttuuripolkuja ja kulttuuriopetussuunnitelmia. Menetelminä kartoituksessa käytettiin benchmarkkausta (vertaisarviointi) ja dokumenttianalyysiä. Tietoa kerättiin lisäksi kyselyllä. Näin kerättyä tutkimustietoa käytettiin kehittämisen välineenä Tuusulan kulttuuripalvelujen lastenkulttuuritiimin työpajoissa. Työpajojen, kartoituksen ja kyselyn pohjalta hahmoteltiin askeleet kunnalliselle kulttuuritoimelle kohti kulttuuripolkua.
Kartoituksesta ilmeni, että kulttuuripolkujen ja kulttuuriopetussuunnitelmien laatimisessa on kaksi pääsuuntausta. Kyselyssä selvisi, että olennaista kulttuuripolkutyössä on moniammatillinen, kulttuuritoimen ja opetustoimen hallinnonrajat ylittävä yhteistyö. Kyselyssä selvisi myös, että kulttuuripolkutoiminta on useassa kunnassa sidoksissa Taikalamppuresursseihin. Sekä kyselyssä että työpajoissa päädyttiin samaan lopputulokseen: kulttuuripolku menetelmänä palvelujen tuotannossa helpottaa aika- ja raharesurssien ennakointia.
Työpajoissa selvisi, että Tuusulan kulttuuripalvelujen eri yksiköissä (kulttuuri, museo ja kirjasto) on jo olemassa useita ”kulttuuripolku-elementtejä” ja lastenkulttuuritiimi on tarpeellinen tiedonkulun reitti Tuusulan lastenkulttuuripalveluiden kehittämisessä.
Taikalamppu-verkoston haasteena on saada toimintamallit leviämään myös verkoston ulkopuolisiin kuntiin ja mallintaa kulttuuripolkutoimintaa uudessa hankkeessa, johon tämä tutkimus tuotti pohjatietoa. Sovellusarvo tästä opinnäytetyöstä muille kunnallisille kulttuuritoimille on laaja kartoitus olemassa olevista kulttuuripoluista sekä hahmotelma askeleiksi, kuinka käynnistää kulttuuripolkutyö omassa kunnassa.