Uuden HR-prosessin käyttöönotto henkilöstöpalveluyrityksessä
Rämänen, Mikko (2014)
Rämänen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141287
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vuokratyöntekijöitä koskevan HR-prosessin käyttöönotto vuokratyöntekijöiden työsuhteiden hoitamisen parantamiseksi. Työ ja siihen liittyvä tutkimus on tehty henkilöstöpalveluyritykselle selvitykseksi siitä, kuinka henkilöstöpalveluyritys on onnistunut uudenlaisen HR-prosessin käyttöönotossa. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka prosessi on alkanut toimia käyttöönottonsa jälkeen sekä kuinka tämä on näkynyt palvelun laadun parantumisena vuokratyöntekijöiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö pohjautuu henkilöstöprosessia käsittelevään teoriaan sekä kyseisen henkilöstöpalveluyrityksen vuokratyöntekijöille teetettyyn kyselyyn. Kyselyn vastaukset on kerätty sähköpostitse HR-prosessin alaisuudessa työskennelleille vuokratyöntekijöille lähetetyllä kyselyllä lokakuussa 2013.
Henkilövuokrauksen yleisenä haasteena tunnetaan vuokratyöntekijöiden ja henkilöstöpalveluyrityksen välinen kuilu, joka vaikuttaa työsuhteen hoitamiseen laadullisesti. Opinnäytetyön aiheena olevan uuden HR-prosessin tutkimisen tarkoituksena on kertoa henkilöstöpalveluyritykselle vuokratyösuhteiden hoitamisen todellisesta tilasta ja tarjota samalla kehitysajatuksia toistaiseksi pilottivaiheessa olevaan HR-prosessiin. Uuden HR-prosessin odotettiin parantavan aiemmin heikkoa yhteydenpitoa ja johtavan vuokratyösuhteiden entistä laadukkaampaan hoitamiseen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vuokratyöntekijöiden työsuhdeasioiden hoito oli parantunut. Vertaillessa erityisesti pitkäaikaisten ja uusien vuokratyöntekijöiden vastauksia huomattiin, että uuden HR-prosessin ansioista työntekijöiden tiedot olivat parantuneet ja vuokratyösuhteita hoidettiin aikaisempaa paremmin. Toistaiseksi vielä uuden HR-prosessin toimivuutta pitkällä aikavälillä ei kuitenkaan pystytty tutkimuksessa tarkasti selvittämään.
Opinnäytetyö pohjautuu henkilöstöprosessia käsittelevään teoriaan sekä kyseisen henkilöstöpalveluyrityksen vuokratyöntekijöille teetettyyn kyselyyn. Kyselyn vastaukset on kerätty sähköpostitse HR-prosessin alaisuudessa työskennelleille vuokratyöntekijöille lähetetyllä kyselyllä lokakuussa 2013.
Henkilövuokrauksen yleisenä haasteena tunnetaan vuokratyöntekijöiden ja henkilöstöpalveluyrityksen välinen kuilu, joka vaikuttaa työsuhteen hoitamiseen laadullisesti. Opinnäytetyön aiheena olevan uuden HR-prosessin tutkimisen tarkoituksena on kertoa henkilöstöpalveluyritykselle vuokratyösuhteiden hoitamisen todellisesta tilasta ja tarjota samalla kehitysajatuksia toistaiseksi pilottivaiheessa olevaan HR-prosessiin. Uuden HR-prosessin odotettiin parantavan aiemmin heikkoa yhteydenpitoa ja johtavan vuokratyösuhteiden entistä laadukkaampaan hoitamiseen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vuokratyöntekijöiden työsuhdeasioiden hoito oli parantunut. Vertaillessa erityisesti pitkäaikaisten ja uusien vuokratyöntekijöiden vastauksia huomattiin, että uuden HR-prosessin ansioista työntekijöiden tiedot olivat parantuneet ja vuokratyösuhteita hoidettiin aikaisempaa paremmin. Toistaiseksi vielä uuden HR-prosessin toimivuutta pitkällä aikavälillä ei kuitenkaan pystytty tutkimuksessa tarkasti selvittämään.