Keskoslapsen vanhempien ohjauksen arvioinnissa käytetyt mittarit
Martikainen, Milla; Nordlund, Johanna (2009)
Martikainen, Milla
Nordlund, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251531
Tiivistelmä
Keskosvauvan syntymä on aina yllättävä tilanne, eikä vanhemmilla ole ollut aikaa valmistautua vauvan
tuloon. Vanhemmat kokevat monia tunteita, kuten epätietoisuutta ja pelkoa. Lisäksi he ovat täysin
riippuvaisia ulkoisesta avusta. Tällöin korostuvat sairaalan hoitohenkilökunnalta saatu tuki ja ohjaus.
Sopeutuakseen vallitsevaan tilanteeseen, vanhemmat tarvitsevat paljon konkreettisia ohjeita sekä tukea
henkiseen jaksamiseen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksella, millä tavalla keskoslasten
vanhempien saamaa ohjausta on arvioitu. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa keskoslasten
vanhempien ohjauksen arvioinnista ja tuoda esiin ohjauksen arvioinnissa käytettäviä välineitä. Lisäksi
kirjallisuuskatsauksemme tutkii keskoslasten vanhempien saaman ohjauksen sisältöä. Käytimme
kirjallisuuskatsauksessamme viittä eri tutkimusta, joiden sisällön analysoimme induktiivisen
sisällönanalyysin mukaan. Tutkimuksista neljä oli englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen.
Keskoslasten vanhempien ohjauksen arvioinnista löytyi niukasti tutkimuksia. Vanhempien toiveita sekä
tarpeita ohjauksen suhteen on kyllä tutkittu, mutta itse toteutuneen ohjauksen arviointia ei ole juurikaan
tutkittu. Koska työssämme oli tarkoitus keskittyä arvioinnissa käytettyihin mittareihin, aineiston haku
osoittautui luultua haastavammaksi.
Opinnäytetyömme tuloksissa esittelemme löytämämme keskoslasten vanhempien ohjauksen
arvioinnissa käytetyt mittarit. Vanhemmat arvioivat saamaansa ohjausta hoitotyön eri osa-alueista.
Toivomme, että tämän opinnäytetyön myötä keskoslapsen vanhempien ohjauksen arviointiin
pyrittäisiin kiinnittämään enemmän huomiota ja että aiheesta tehdään lisää tutkimuksia.
tuloon. Vanhemmat kokevat monia tunteita, kuten epätietoisuutta ja pelkoa. Lisäksi he ovat täysin
riippuvaisia ulkoisesta avusta. Tällöin korostuvat sairaalan hoitohenkilökunnalta saatu tuki ja ohjaus.
Sopeutuakseen vallitsevaan tilanteeseen, vanhemmat tarvitsevat paljon konkreettisia ohjeita sekä tukea
henkiseen jaksamiseen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksella, millä tavalla keskoslasten
vanhempien saamaa ohjausta on arvioitu. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa keskoslasten
vanhempien ohjauksen arvioinnista ja tuoda esiin ohjauksen arvioinnissa käytettäviä välineitä. Lisäksi
kirjallisuuskatsauksemme tutkii keskoslasten vanhempien saaman ohjauksen sisältöä. Käytimme
kirjallisuuskatsauksessamme viittä eri tutkimusta, joiden sisällön analysoimme induktiivisen
sisällönanalyysin mukaan. Tutkimuksista neljä oli englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen.
Keskoslasten vanhempien ohjauksen arvioinnista löytyi niukasti tutkimuksia. Vanhempien toiveita sekä
tarpeita ohjauksen suhteen on kyllä tutkittu, mutta itse toteutuneen ohjauksen arviointia ei ole juurikaan
tutkittu. Koska työssämme oli tarkoitus keskittyä arvioinnissa käytettyihin mittareihin, aineiston haku
osoittautui luultua haastavammaksi.
Opinnäytetyömme tuloksissa esittelemme löytämämme keskoslasten vanhempien ohjauksen
arvioinnissa käytetyt mittarit. Vanhemmat arvioivat saamaansa ohjausta hoitotyön eri osa-alueista.
Toivomme, että tämän opinnäytetyön myötä keskoslapsen vanhempien ohjauksen arviointiin
pyrittäisiin kiinnittämään enemmän huomiota ja että aiheesta tehdään lisää tutkimuksia.