Pito- ja juhlapalveluyrityksen perustaminen : Liiketoimintasuunnitelma
Hjulberg, Heidi (2014)
Hjulberg, Heidi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402172360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402172360
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on liiketoimintasuunnitelman laatiminen pito- ja juhlapalvelu-yritykselle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena syntyi omalle yritykselle liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmalla haetaan rahoitusta yritykselle, kun opinnot on saatu päätökseen. Tutkimuksessa tutkittiin hyvän liiketoimintasuunnitelman kriteerejä ja sitä onko kyseiselle yritykselle markkinoita halutulla markkina-alueella. Tutkimuksessa tutkittiin myös pitopalveluyrityksen kannattavuutta.
Opinnäytetyön teoria on rakennettu ammatilliseen kirjallisuuteen tukeutuen. Lähteinä on käytetty kirjoja, internetiä sekä alan lehtien artikkeleita. Apuna on käytetty myös yrityksen perustamisen asiantuntijalle tehtyä teemahaastattelua. Teoriapohjan tarkoitus on kertoa tärkeimmät osa-alueet, joita liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa tulee ottaa huomioon. Oman liiketoimintasuunnitelman tueksi laadittiin markkinatutkimuskysely, jolla selvitettiin yrityksen perustamisen kannattavuutta. Markkinatutkimus tukee opinnäytetyön produktin, eli liiketoimintasuunnitelman toimivuutta tulevaisuudessa.
Yrityksen perustamisen asiantuntijalle tehty haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelussa käytiin teemoittain läpi pääkohtia, joita yritystä perustettaessa tulee ottaa huomioon. Markkinatutkimus toteutettiin Webropol-kyselyjärjestelmän avulla. Markkinatutkimuksella selvitettiin yrityksen kannattavuutta sekä palveluiden kysyntään vaikuttavia tekijöitä.
Markkinatutkimuksesta kävi ilmi, että juhla- ja pitopalveluyrityksen perustaminen on kannattavaa, jos yrityksen lähtökohtana on asiakaskeskeisyys. Palvelun laatu korostui markkinatutkimuksessa yhdeksi suurimmista kilpailukeinoista pitopalvelutoimialalla. Tutkimuksesta kävi ilmi, että pitopalveluyritys voi toimia kannattavasti vain, jos markkinointiin ja brändäykseen kiinnitetään erityistä huomiota.
Opinnäytetyön teoria on rakennettu ammatilliseen kirjallisuuteen tukeutuen. Lähteinä on käytetty kirjoja, internetiä sekä alan lehtien artikkeleita. Apuna on käytetty myös yrityksen perustamisen asiantuntijalle tehtyä teemahaastattelua. Teoriapohjan tarkoitus on kertoa tärkeimmät osa-alueet, joita liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa tulee ottaa huomioon. Oman liiketoimintasuunnitelman tueksi laadittiin markkinatutkimuskysely, jolla selvitettiin yrityksen perustamisen kannattavuutta. Markkinatutkimus tukee opinnäytetyön produktin, eli liiketoimintasuunnitelman toimivuutta tulevaisuudessa.
Yrityksen perustamisen asiantuntijalle tehty haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna. Haastattelussa käytiin teemoittain läpi pääkohtia, joita yritystä perustettaessa tulee ottaa huomioon. Markkinatutkimus toteutettiin Webropol-kyselyjärjestelmän avulla. Markkinatutkimuksella selvitettiin yrityksen kannattavuutta sekä palveluiden kysyntään vaikuttavia tekijöitä.
Markkinatutkimuksesta kävi ilmi, että juhla- ja pitopalveluyrityksen perustaminen on kannattavaa, jos yrityksen lähtökohtana on asiakaskeskeisyys. Palvelun laatu korostui markkinatutkimuksessa yhdeksi suurimmista kilpailukeinoista pitopalvelutoimialalla. Tutkimuksesta kävi ilmi, että pitopalveluyritys voi toimia kannattavasti vain, jos markkinointiin ja brändäykseen kiinnitetään erityistä huomiota.