Näyteikkunatutkimus Lindex Oy
Virta, Hanna (2010)
Virta, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251532
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Kerava
Liiketalouden koulutusohjelma
Yritysviestintä
Hanna Virta
Näyteikkunatutkimus – Lindex Oy
Vuosi 2010
Sivumäärä 50
Tämän laadulliseen tutkimuksen toimeksiantaja oli Lindex Oy. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millainen on hyvä, kaupallisesti kuluttajaan vetoava näyteikkuna.
Tutkimusaineistona on käytetty ryhmähaastattelua, yksilöhaastatteluja ja lähdekirjallisuutta. Tutkimusta varten kuvattiin seitsemän eri yrityksen näyteikkuna samana aikana, toukokuussa 2008.
Yritykset, joiden näyteikkunasta kuvat otettiin, olivat Gina Tricot, Zara, Lindex Oy, Aleksi 13, Max & Co, Vero Moda ja H&M. Näyteikkunoista otetut kuvat näytettiin ryhmähaastattelussa.
Ryhmähaastatteluun osallistui seitsemän naista. Ryhmähaastatteluun valittiin naisia, koska naiset ovat muotivaatteiden suurin kuluttajasegmentti. Ryhmähaastattelussa vastattiin haastattelijan kysymyksiin, ja keskusteltiin näyteikkunoista vapaamuotoisesti. Ryhmäkeskustelun tuloksena selvisi, mitkä tekijät muodostavat hyvän näyteikkunan. Ryhmäkeskustelussa selvisi näyteikkunoiden negatiiviset ja positiiviset ominaisuudet.
Näyteikkunan värit, sommittelu ja valaistus ovat tärkeimpiä elementtejä. Näyteikkunassa käytettyjen värien on sovittava yhteen, eikä niitä saa olla liikaa. Elementtien sommittelun näyteikkunassa pitää olla tasapainoinen ja yhtenäinen kokonaisuus. Näyteikkunan valaistus tulee kohdentaa kohti mallinukkea siten, että se tuo mallinuken asukokonaisuuden esille ja luo näyteikkunaan tunnelman.
Kuluttajan ostokäyttäytymisen tunteminen on tärkeä tieto yritykselle, kun suunnitellaan mainontaa ja markkinointia. Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat monet eri asiat, kuten kuluttajan kokemukset, taustat ja tarpeet. Kuluttajat tekevät yhä enemmän heräteostoksia, joten yrityksen visuaalinen ilme ja tuotteiden esille laitto on ratkaiseva kilpailukeino. Muodin merkitys ostajalle on tärkeää. Kun suunnitellaan näyteikkunoita, niihin on aina laitettava muodin uutuuksia. Kaupallisesti onnistunut näyteikkuna luo tunnelmaa ja vie liikkeeseen. Näyteikkunan tuotteet ovat muodikkaita ja niissä on hinnat. Näyteikkunan värimaailma on yksinkertainen, mutta huomiota herättävä. Huomiota herättäviä elementtejä voivat olla myös somisteet, joita saa olla paljon.
Asiasanat: näyteikkuna, visuaalinen markkinointi, kulutus, ryhmähaastattelu
Laurea Kerava
Liiketalouden koulutusohjelma
Yritysviestintä
Hanna Virta
Näyteikkunatutkimus – Lindex Oy
Vuosi 2010
Sivumäärä 50
Tämän laadulliseen tutkimuksen toimeksiantaja oli Lindex Oy. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millainen on hyvä, kaupallisesti kuluttajaan vetoava näyteikkuna.
Tutkimusaineistona on käytetty ryhmähaastattelua, yksilöhaastatteluja ja lähdekirjallisuutta. Tutkimusta varten kuvattiin seitsemän eri yrityksen näyteikkuna samana aikana, toukokuussa 2008.
Yritykset, joiden näyteikkunasta kuvat otettiin, olivat Gina Tricot, Zara, Lindex Oy, Aleksi 13, Max & Co, Vero Moda ja H&M. Näyteikkunoista otetut kuvat näytettiin ryhmähaastattelussa.
Ryhmähaastatteluun osallistui seitsemän naista. Ryhmähaastatteluun valittiin naisia, koska naiset ovat muotivaatteiden suurin kuluttajasegmentti. Ryhmähaastattelussa vastattiin haastattelijan kysymyksiin, ja keskusteltiin näyteikkunoista vapaamuotoisesti. Ryhmäkeskustelun tuloksena selvisi, mitkä tekijät muodostavat hyvän näyteikkunan. Ryhmäkeskustelussa selvisi näyteikkunoiden negatiiviset ja positiiviset ominaisuudet.
Näyteikkunan värit, sommittelu ja valaistus ovat tärkeimpiä elementtejä. Näyteikkunassa käytettyjen värien on sovittava yhteen, eikä niitä saa olla liikaa. Elementtien sommittelun näyteikkunassa pitää olla tasapainoinen ja yhtenäinen kokonaisuus. Näyteikkunan valaistus tulee kohdentaa kohti mallinukkea siten, että se tuo mallinuken asukokonaisuuden esille ja luo näyteikkunaan tunnelman.
Kuluttajan ostokäyttäytymisen tunteminen on tärkeä tieto yritykselle, kun suunnitellaan mainontaa ja markkinointia. Ostokäyttäytymiseen vaikuttavat monet eri asiat, kuten kuluttajan kokemukset, taustat ja tarpeet. Kuluttajat tekevät yhä enemmän heräteostoksia, joten yrityksen visuaalinen ilme ja tuotteiden esille laitto on ratkaiseva kilpailukeino. Muodin merkitys ostajalle on tärkeää. Kun suunnitellaan näyteikkunoita, niihin on aina laitettava muodin uutuuksia. Kaupallisesti onnistunut näyteikkuna luo tunnelmaa ja vie liikkeeseen. Näyteikkunan tuotteet ovat muodikkaita ja niissä on hinnat. Näyteikkunan värimaailma on yksinkertainen, mutta huomiota herättävä. Huomiota herättäviä elementtejä voivat olla myös somisteet, joita saa olla paljon.
Asiasanat: näyteikkuna, visuaalinen markkinointi, kulutus, ryhmähaastattelu