Aistimuksia arkeen : opas aistihakuisen lapsen toiminnan tukemiseksi
Saikko, Sanna; Tervonen, Emma (2014)
Saikko, Sanna
Tervonen, Emma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032785
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoon perustuvan raporttiosuuden sekä tuotoksena opasvihkon ”Aistimuksia arkeen – Opas aistihakuisen lapsen toiminnan tukemiseksi”. Tarve oppaalle nousi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS), Helsingin yliopistollisen keskussairaalan (HYKS), Lastenneurologian klinikkaryhmän toimintaterapeuteilta. He kohtaavat työssään aistihakuisia lapsia ja heidän perheitään. Opasvihko on tuotettu toimintaterapeuttien neuvonta- ja ohjaustyön välineeksi annettavaksi eteenpäin asiakasperheille ja muille lapsiasiakkaiden lähiaikuisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opasvihko aistihakuisen lapsen toiminnan tukemiseksi. Oppaaseen ideoitiin ja koottiin 4−6-vuotiaan aistihakuisen lapsen arkipäivän toimintoja tukevia keinoja ja leikki-ideoita. Lisäksi opasvihkon sisällöksi tuotettiin lyhyt tietopaketti aistihakuisuudesta ja sen taustatekijöistä. Tuotoksen toteuttamiseksi oli tarpeen selvittää mitä aistihakuisuus on, miten se näyttäytyy lapsen toiminnassa ja miten aistihakuisen lapsen toimintaa voi tukea. Näihin kysymyksiin vastataan kirjallisuuden ja tutkimustiedon perusteella opinnäytetyön raporttiosuudessa. Raporttiosuudessa käsitellään myös lapsuusajan toimintoja ja kerrotaan aistihakuisuuden taustatekijöistä: sensorisen integraation teoriasta, aistitiedon käsittelyn häiriöistä sekä aistitiedon säätelyn häiriöistä. Opinnäytetyössä keskitytään aistihakuisuuteen aistitiedon säätelyn häiriönä. Aistihakuisella lapsella on tarve saada poikkeuksellisen paljon aistikokemuksia. Aistihakuinen käytös on impulsiivista, eikä se välttämättä ole sosiaalisesti hyväksyttävää. Aistihakuisuus voi olla määrittelevä tekijä lapsen käyttäytymisessä ja perheen arjessa. Se voi vaikeuttaa lapsen suoriutumista arkipäivän tilanteissa, joissa hän haluaisi suoriutua tai hänen odotetaan suoriutuvan. Opasvihkon on tarkoitus tukea aistihakuisen lapsen arjen toiminnoista suoriutumista ja vaikuttaa myönteisesti lapsen ja hänen ympäristönsä väliseen vuorovaikutukseen.