Keski-Uudenmaan tanssiopiston oppilasmäärän kasvattaminen katutanssitapahtuman avulla
Pelkonen, Helena (2014)
Pelkonen, Helena
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403092953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403092953
Tiivistelmä
Keski-Uudenmaan tanssiopisto palvelee asiakkaitaan tarjoamalla tanssiopetuspalveluita, jotka koostuvat monesta eri tanssilajista ja erilaisista palvelukokonaisuuksista. Järvenpään alueella toimiva Keski-Uudenmaan tanssiopisto on ammattiosaaja tanssitaiteen perusopetuksessa ja täten voidaan sanoa, että se tarjoaa toiminta-alueensa korkealuokkaisinta opetusta tanssitaiteen- ja opetuksen saralla.
Vaikkakin Keski-Uudenmaan tanssiopisto on Järvenpään alueen suurin toimija ja markkinajohtaja, on koko Keski-Uudenmaan alueella paljon kilpailua tanssiopetusmarkkinoilla. Tanssiopisto on pioneeri tanssiopetuksessa, mutta se kokee kuitenkin tarvitsevansa apua liiketoimintansa johtamisessa. Koska markkinointia voidaan pitää yleisesti yrityksen yhtenä tärkeimmistä elinehdoista, tämä kehittämishanke päätyi kehittämään tanssiopiston markkinointiosaamista.
Hanke rajattiin kehittämään Keski-Uudenmaan tanssiopiston markkinointiosaamista ja markkinointisuunnittelua yhden palvelun eli tanssilajin, katutanssin osalta. Kehittämishankkeen päätavoitteena oli kasvattaa Keski-Uudenmaan tanssiopiston oppilasmäärää yhden tuotetason markkinointisuunnittelun avulla. Näin ollen kehittämishanke rakentui lopuksi katutanssin markkinointisuunnitelmaksi. Markkinointisuunnitelman toimenpide-ehdotuksista valittiin yksi markkinoinnin myynninedistämistyökalu eli tapahtumamarkkinointi toteutettavaksi ja mitattavaksi käytännössä. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi kirjoitettu katutanssitapahtuman markkinointisuunnitelma, joka myös toteutettiin, mitattiin ja analysoitiin käytännössä katutanssitapahtumana. Katutanssitapahtuma toteutettiin Järvenpään lukiossa 24.1.2014.
Tämä opinnäytetyöraportti koostuu projektin tietoperustasta sekä projektin empiirisen osion eli produktin esittelystä. Tietoperustassa esitellään tälle kehittämishankkeelle oleellisemmat teoriat markkinoinnista, palveluista ja tanssista yleensä sekä yksityiskohtaisemmin markkinointisuunnitteluprosessista sekä tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta. Itse opinnäytetyöprosessin tuloksena syntynyt produkti eli kirjoitettu markkinointisuunnitelma on liitetty tämän raportin liitteeksi salaiseksi asiakirjaksi. Kehittämishankkeen empiirisen osion prosessi, pääpiirteet ja kehitysehdotukset ovat kuitenkin esitelty tämän raportin toisena osiona.
Vaikkakin Keski-Uudenmaan tanssiopisto on Järvenpään alueen suurin toimija ja markkinajohtaja, on koko Keski-Uudenmaan alueella paljon kilpailua tanssiopetusmarkkinoilla. Tanssiopisto on pioneeri tanssiopetuksessa, mutta se kokee kuitenkin tarvitsevansa apua liiketoimintansa johtamisessa. Koska markkinointia voidaan pitää yleisesti yrityksen yhtenä tärkeimmistä elinehdoista, tämä kehittämishanke päätyi kehittämään tanssiopiston markkinointiosaamista.
Hanke rajattiin kehittämään Keski-Uudenmaan tanssiopiston markkinointiosaamista ja markkinointisuunnittelua yhden palvelun eli tanssilajin, katutanssin osalta. Kehittämishankkeen päätavoitteena oli kasvattaa Keski-Uudenmaan tanssiopiston oppilasmäärää yhden tuotetason markkinointisuunnittelun avulla. Näin ollen kehittämishanke rakentui lopuksi katutanssin markkinointisuunnitelmaksi. Markkinointisuunnitelman toimenpide-ehdotuksista valittiin yksi markkinoinnin myynninedistämistyökalu eli tapahtumamarkkinointi toteutettavaksi ja mitattavaksi käytännössä. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi kirjoitettu katutanssitapahtuman markkinointisuunnitelma, joka myös toteutettiin, mitattiin ja analysoitiin käytännössä katutanssitapahtumana. Katutanssitapahtuma toteutettiin Järvenpään lukiossa 24.1.2014.
Tämä opinnäytetyöraportti koostuu projektin tietoperustasta sekä projektin empiirisen osion eli produktin esittelystä. Tietoperustassa esitellään tälle kehittämishankkeelle oleellisemmat teoriat markkinoinnista, palveluista ja tanssista yleensä sekä yksityiskohtaisemmin markkinointisuunnitteluprosessista sekä tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta. Itse opinnäytetyöprosessin tuloksena syntynyt produkti eli kirjoitettu markkinointisuunnitelma on liitetty tämän raportin liitteeksi salaiseksi asiakirjaksi. Kehittämishankkeen empiirisen osion prosessi, pääpiirteet ja kehitysehdotukset ovat kuitenkin esitelty tämän raportin toisena osiona.