Raaseporin ja Hangon alueen ympäristökasvatuspalveluiden tarvekartoitus
Jyrinki, Vilja (2014)
Jyrinki, Vilja
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033844
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Ympäristökasvatus on tärkeää pyrittäessä ympäristön kannalta kestäviin ratkaisuihin, koska vastuullisen ympäristötietoisuuden juuret ovat lapsuudessa. Luontosuhde ja pohja tuleville asenteille ympäristöä kohtaan muodostuvat varhaisella iällä. Koulujen rooli ympäristökasvattajana onkin kasvanut ja nykypäivänä ympäristökasvatus on integroitu perusopetuksen opetussuunnitelmaan.
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan, millaisia tarpeita Raaseporin ja Hangon luokanopettajilla (1-6) on ulkopuoliseen tukeen ympäristökasvatuksessa. Työssä keskitytään erityisesti ympäristökasvatuksen lisä- ja täydennyskoulutukseen sekä ulko-opetukseen opetusmetodina. Lisäksi pohditaan, miksi ympäristökasvatuksen tulisi olla tärkeä osa peruskoulujen opetusta. Työ on tehty yhteistyössä Metsähallituksen ja Natur och Miljön kanssa.
Tulokset osoittavat, että Raaseporin ja Hangon alueiden opettajat kaipaavat ympäristökasvatuksessa tukea, esim. täydennyskoulutusta tai ulkopuolisen asiantuntijan vierailua koululla. Myös konkreettiset toimintamallit, valmiit materiaalit ja ideat ovat haluttuja. Ympäristökasvatuksen käsite ei ole kaikille opettajille selkeä, joten opettajankoulutukseen kannattaisi lisätä enemmän ympäristökasvatuksen opettamista. Saadut tulokset ovat linjassa muiden samankaltaisten tutkimusten kanssa. Vaikka ympäristökasvatus kuuluu osana opettajien koulutukseen, tuntuu siltä, ettei se ole valmistanut heitä opettamaan ympäristökasvatusta nykypäivän vaatimusten mukaisesti.
Ympäristökasvatus on tärkeää pyrittäessä ympäristön kannalta kestäviin ratkaisuihin, koska vastuullisen ympäristötietoisuuden juuret ovat lapsuudessa. Luontosuhde ja pohja tuleville asenteille ympäristöä kohtaan muodostuvat varhaisella iällä. Koulujen rooli ympäristökasvattajana onkin kasvanut ja nykypäivänä ympäristökasvatus on integroitu perusopetuksen opetussuunnitelmaan.
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan, millaisia tarpeita Raaseporin ja Hangon luokanopettajilla (1-6) on ulkopuoliseen tukeen ympäristökasvatuksessa. Työssä keskitytään erityisesti ympäristökasvatuksen lisä- ja täydennyskoulutukseen sekä ulko-opetukseen opetusmetodina. Lisäksi pohditaan, miksi ympäristökasvatuksen tulisi olla tärkeä osa peruskoulujen opetusta. Työ on tehty yhteistyössä Metsähallituksen ja Natur och Miljön kanssa.
Tulokset osoittavat, että Raaseporin ja Hangon alueiden opettajat kaipaavat ympäristökasvatuksessa tukea, esim. täydennyskoulutusta tai ulkopuolisen asiantuntijan vierailua koululla. Myös konkreettiset toimintamallit, valmiit materiaalit ja ideat ovat haluttuja. Ympäristökasvatuksen käsite ei ole kaikille opettajille selkeä, joten opettajankoulutukseen kannattaisi lisätä enemmän ympäristökasvatuksen opettamista. Saadut tulokset ovat linjassa muiden samankaltaisten tutkimusten kanssa. Vaikka ympäristökasvatus kuuluu osana opettajien koulutukseen, tuntuu siltä, ettei se ole valmistanut heitä opettamaan ympäristökasvatusta nykypäivän vaatimusten mukaisesti.