Balanced Scorecard strategian ja vision mittarina
Ballhorn, Henrik (2014)
Ballhorn, Henrik
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164440
Tiivistelmä
Balanced Scorecard – mittaristo kehitettiin 1990-luvulla yritysten suorituskyvyn mittaamiseen. Mittaristo haluttiin kehittää, koska haluttiin mitata myös aineettomia tekijöitä, jotka vaikuttaisivat pitkällä aikavälillä yrityksen toimintaan. Mittaristo on ajan myötä kehittynyt, ja yritykset ja yhteisöt ovat muokanneet sitä omiin tarpeisiin esimerkiksi lisäämällä näkökulmia tai muuttamalla perinteisiä Balanced Scorecardin näkökulmia. Balanced Scorecadin perinteisiä näkökulmia ovat talous-, asiakas-, osaamis ja kasvu- sekä talousnäkökulma.
Tämän opinnäytetyön aiheena on Balanced Scorecard strategian ja vision mittarina. Työn tarkoituksena ja tavoitteena on luoda pohja Matkahuollon Balanced Scorecard –mittaristolle. Työn toimeksiantajana toimii Oy Matkahuolto Ab.
Työn teoriaosassa kerrotaan Balanced Scorecardista ja sen neljästä perinteisestä näkökulmasta. Lisäksi työn teoriaosassa käydään läpi strategia ja visio, jotka ovat keskeinen osa Balanced Scorecardia. Balanced Scorecardin mittarit johdetaan juuri strategiasta ja visiosta. Työ sisältää myös tietoa joukkoliikennelaista ja pakettimarkkinoista, jotka ovat liittyvät olennaisesti Matkahuollon toimintaan. Joukkoliikennelaki vaikuttaa varsin merkittävästi Matkahuollon Matkapalveluiden toimintaan ja pakettimarkkinat heijastuvat taas Pakettipalveluiden toimintaan.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelut tehtiin kasvotusten ja sähköpostitse valmiiden kysymysten pohjalta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että toimeksiantajayritys mittaa jo eri Balanced Scorecardin näkökulmille tyypillisiä asioita, ja vain pieniä asioita, joihin tulisi kiinnittää huomiota, tuli esille. Huomioitavat asiat liittyvät siihen, että Balanced Scorecardin näkökulmasta katsottuna aivan kaikkia olennaisia asioita ei ole nykyisissä mittareissa huomioitu.
Tämän opinnäytetyön aiheena on Balanced Scorecard strategian ja vision mittarina. Työn tarkoituksena ja tavoitteena on luoda pohja Matkahuollon Balanced Scorecard –mittaristolle. Työn toimeksiantajana toimii Oy Matkahuolto Ab.
Työn teoriaosassa kerrotaan Balanced Scorecardista ja sen neljästä perinteisestä näkökulmasta. Lisäksi työn teoriaosassa käydään läpi strategia ja visio, jotka ovat keskeinen osa Balanced Scorecardia. Balanced Scorecardin mittarit johdetaan juuri strategiasta ja visiosta. Työ sisältää myös tietoa joukkoliikennelaista ja pakettimarkkinoista, jotka ovat liittyvät olennaisesti Matkahuollon toimintaan. Joukkoliikennelaki vaikuttaa varsin merkittävästi Matkahuollon Matkapalveluiden toimintaan ja pakettimarkkinat heijastuvat taas Pakettipalveluiden toimintaan.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua. Haastattelut tehtiin kasvotusten ja sähköpostitse valmiiden kysymysten pohjalta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että toimeksiantajayritys mittaa jo eri Balanced Scorecardin näkökulmille tyypillisiä asioita, ja vain pieniä asioita, joihin tulisi kiinnittää huomiota, tuli esille. Huomioitavat asiat liittyvät siihen, että Balanced Scorecardin näkökulmasta katsottuna aivan kaikkia olennaisia asioita ei ole nykyisissä mittareissa huomioitu.