Asiakkaiden ja henkilökunnan näkemykset K-rauta Savonlinnan ympäristövastuullisuudesta
Härkönen, Anu; Partanen, Kati (2010)
Härkönen, Anu
Partanen, Kati
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002031850
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, vaikuttavatko ympäristöasiat K-rauta Savonlinnan asiakkaiden tekemiin valintoihin. Yhtenä osa-alueena käsittelimme K-ympäristökauppajärjestelmän ja siihen kuuluvan diplomin tunnettavuutta. Tutkimme henkilökunnan näkemyksiä työpaikan ympäristökauppa-projektista.
Teoria osuudessa kävimme läpi vastuullisuutta yrityksen näkökulmasta kestävän kehityksen ja yhteiskuntavastuun sekä ympäristöjärjestelmien kautta. Kuluttajan näkökulmasta käsittelimme vastuullista kuluttamista sekä ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskohteena oleva Kesko on yksi Suomen kaupan suurimpia toimijoita, joka on kehittänyt oman ympäristöasioiden hallintajärjestelmän, K-ympäristökauppatoimintamallin.
Toteutimme opinnäytetyömme kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyt toteutettiin kirjallisilla kyselylomakkeilla alkukesän 2009 aikana. Asiakkaiden vastausten keräämiseen käytimme satunnaisotantaa ja henkilökunnan vastausten keräämiseen puolestaan kokonaisotantaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat arvostavat kaupan pyrkimystä olla ympäristöystävällisempi ja valitsisivat ympäristömyönteisemmän tuotteen, jos se olisi samanhintainen tavallisen tuotteen kanssa. Teoriassa asiakas oli valmis maksamaan ympäristöystävällisestä tuotteesta hieman enemmän. Suurin huomio tutkimustuloksista oli, että asiakkaat sanovat arvostavansa ympäristöasioita, mutta tämä ei kuitenkaan näy käytännön tekoina. Tämä ilmeni kysyttäessä, mitkä asiat vaikuttavat rautakaupan ja tuotteen valintaan, ympäristöasiat eivät olleet kärkisijoilla. K-ympäristökauppajärjestelmän ja -diplomin tunnettuus oli heikohkoa. Diplomi oli hieman tunnetumpi kuin itse järjestelmä. Henkilökunnan mielestä K-ympäristökauppaprojekti oli sopivan haastava ja siitä saatavaa tietoa oli helppo soveltaa omaan työhön. Diplomin luomia hyötyjä sanottiin olevan asiakkaille tarjottu kierrätysmahdollisuus sekä positiivinen kuva yrityksestä. Henkilökunta koki ympäristöasiat merkittävinä työpaikallaan.
Teoria osuudessa kävimme läpi vastuullisuutta yrityksen näkökulmasta kestävän kehityksen ja yhteiskuntavastuun sekä ympäristöjärjestelmien kautta. Kuluttajan näkökulmasta käsittelimme vastuullista kuluttamista sekä ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskohteena oleva Kesko on yksi Suomen kaupan suurimpia toimijoita, joka on kehittänyt oman ympäristöasioiden hallintajärjestelmän, K-ympäristökauppatoimintamallin.
Toteutimme opinnäytetyömme kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kyselyt toteutettiin kirjallisilla kyselylomakkeilla alkukesän 2009 aikana. Asiakkaiden vastausten keräämiseen käytimme satunnaisotantaa ja henkilökunnan vastausten keräämiseen puolestaan kokonaisotantaa.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat arvostavat kaupan pyrkimystä olla ympäristöystävällisempi ja valitsisivat ympäristömyönteisemmän tuotteen, jos se olisi samanhintainen tavallisen tuotteen kanssa. Teoriassa asiakas oli valmis maksamaan ympäristöystävällisestä tuotteesta hieman enemmän. Suurin huomio tutkimustuloksista oli, että asiakkaat sanovat arvostavansa ympäristöasioita, mutta tämä ei kuitenkaan näy käytännön tekoina. Tämä ilmeni kysyttäessä, mitkä asiat vaikuttavat rautakaupan ja tuotteen valintaan, ympäristöasiat eivät olleet kärkisijoilla. K-ympäristökauppajärjestelmän ja -diplomin tunnettuus oli heikohkoa. Diplomi oli hieman tunnetumpi kuin itse järjestelmä. Henkilökunnan mielestä K-ympäristökauppaprojekti oli sopivan haastava ja siitä saatavaa tietoa oli helppo soveltaa omaan työhön. Diplomin luomia hyötyjä sanottiin olevan asiakkaille tarjottu kierrätysmahdollisuus sekä positiivinen kuva yrityksestä. Henkilökunta koki ympäristöasiat merkittävinä työpaikallaan.